En av fem nordmenn spiller dataspill

Spiller du dataspill og føler deg nerdete? Ingen grunn til det, viser ferske tall for spillmarkedet i Norge i fjor. Slik ser markedet ut:

Stadig flere spiller dataspill, noe som åpner store muligheter for både leverandører av spill og maskiner. I dag lanseres Microsofts nye Xbox-maskin i Norge (les vår test: "Bør du kjøpe Xbox?"), et marked der trolig en av fem innbyggere spiller dataspill på PC eller annen spillmaskin.

Norsk Spill- og multimedialeverandørforening har samlet inn tall for bransjen i 2001. Asgeir Hartviksen, administrerende direktør i Electronic Arts Norge og styremedlem i foreningen, har ikke eksakte tall, men ut i fra antall solgte maskiner kan han gjette ganske bra.

- Når vi ser på salget av eldre maskiner og Sony Playstation 2 tror vi totalmarkedet for Playstation 2, Nintendos nye Gamecube og Xbox ligger på rundt 600.000 maskiner. Dette salget vil spre seg over de neste årene før det kommer en ny generasjon maskiner, forteller Hartviksen til digi.no.

Men spillmaskin-eierne kjøper svært få spill. Det har totalt blitt solgt 325.000 Playstation 1-maskiner, men eierne kjøpte i snitt bare ett spill i fjor. De 89.000 eiere av den nye Playstation 2 kjøpte bare rundt to spill.

Maskintyper
Det ble solgt 1.987.948 spill totalt i fjor fordel på disse maskinene:

PC-spill: 861.365

Lek&Lær+leksikon etc. 214.514

Playstation 1: 381.573

Playstation 2: 253.007

Nintendo 64: 53.429

Gameboy Color: 153.733

Gameboy Advance: 70.327

Hvor mange PC-spillere som finnes i Norge er det ingen som vet.

- Det ble solgt 861.000 PC-spill i Norge i fjor. Hvis vi sier at hver spiller i snitt kjøper tre eller fire spill ender vi opp på 200.000-300.000 kunder.

Går man derfor ut i fra at 500.000 har en spillmaskin i dag og at det finnes 300.000 PC-spillere, tilsier dette at litt under en av fem nordmenn spiller dataspill. Trolig blir tallet nærmere en av tre gutter og menn, for ennå er det slik at svært få jenter/damer spiller dataspill.

Bransjen omsatte totalt spill for 650 millioner kroner i fjor, viser forbundstallene. I tillegg kommer salget av spillmaskiner.

Det var julesalget som reddet fjoråret. 42 prosent av salget kom i fjerde kvartal, men veksten fra 2000 ble bare på tre prosent.

Hartviksen forteller at man de siste årene har sett to tendenser når det gjelder hvem som spiller. Han kan ikke dokumentere disse, men signaler tyder på at det fremdeles ligger store markedsmuligheter:

- Sims-serien (Sim City og mange andre) fra Electronics Arts er de første spillene som har tiltrukket seg jenter i særlig grad. Fra enkelte land hører vi at så mye som halvparten av kundene er jenter, men vi har ikke tall fra Norge, forteller Hartviksen til digi.no.

Her i Norge har trolig Flåklypa-spillet også truffet godt hos begge kjønn i den yngre garde.

Bestselgerne
Her er de bestselgende spillene fra i fjor:

- Harry Potter

- The Sims-serien (PC)

- Flåklypa (PC)

- Pokemon (Nintendo)

- Fotballspillet Fifa 2002 (på 3 plattformer)

- Fotballspillet Championship Manager 1 og 2 (PC)

- Kjørespillet Gran Tourismo 3 ( Playstation 2).

Electronic Arts-sjefen forteller også at stadig eldre mennesker spiller dataspill, noe som utvider markedet ytterligere.

- Mange begynte å spill da de første dataspillene dukket opp for 20 år siden og har aldri sluttet, selv om de ikke kjøper spill så ofte, forteller han.

Til toppen