En av tre EU-borgere har aldri brukt Internett

Fortsatt store grupper som står utenfor den digitale økonomien.

EU-kommisjonen skriver i en ny rapport at det digitale økonomien vil løfte Europa ut av finanskrisen, siden spesielt de unge. teknologibevisste anses som en sterk markedsdriver for vekst og innovasjon.

EU-kommisjonen viser til at det i EU-landene har vært en betydelig vekst innen den digalte sektoren siden 2005. 56 prosent av borgerne benytter nå Internett jevnlig. 80 prosent av disse gjør dette via en høyhastighetsforbindelse, det vil si med gjennomsnitthastighet over 2 megabits per sekund. I 2005 var andelen med en slik linje bare en tredel.

Mobildekningen i EU-landene har gått fra 84 prosent i 2004 til 119 prosent i 2009. Det betyr at det er flere aktive mobilabonnementer i EU enn det er innbyggere.

Med dette er Europa ledende i verden på bredbåndsutbredelse. Likevel er ikke alle med i denne trenden.

Ifølge rapporter har hver tredje EU-borger aldri brukt Internett. Typisk er dette mennesker som i dag er arbeidsledige, med lav utdannelse og er i alderen 55 til 64 år. Det er også geografiske forskjeller.

I Danmark og Nederland har 74 prosent av hjemme bredbåndsabonnement, mens tallet for Sverige er 71 prosent. På bunnen ligger Romania, Bulgaria og Hellas, med henholdsvis 13, 21 og 22 prosent.

Mulighetene for å få bredbåndsabonnement (xDSL) varierer også. I Frankrike, Danmark og Luxembourg er det full dekning, med Belgia og Storbritannia på de neste plassene. Nederst ligger Romania hvor 67,6 prosent av innbyggerne tilbys xDSL og Polen med 69,6 prosent. Tall for Bulgaria er ikke tilgjengelige, men trolig er tallene enda lavere der.

Også på bedriftssiden er det stor forskjell på andelen som har fast bredbåndsaksess. Høyest andel er det i Frankrike, Spania og Finland, hvor 92 prosent av alle bedriftene har fast Internett-forbindelse. Lavest er andelen i Romania, Litauen og Polen, hvor henholdsvis 44, 56 og 59 prosent av bedriftene har fast og rask Internett-tilknytning.

I gjennomsnitt for hele EU-området har halvparten av husholdningene og drøyt 80 prosent av bedriftene bredbåndsforbindelse.

EU-kommissær Vivane Reding
EU-kommissær Vivane Reding

- Europas digitale økonomi har et voldsomt potensial til å generere enorm omsetning på tvers av alle sektorer, men for å gjøre denne fordelen om til varig vekst og nye jobber, må regjeringene vise lederskap ved å ta i bruk koordinerte retningslinjer som bryter ned hindringer til nye tjenester, sier Viviane Reding, EU-kommissær for informasjonssamfunn og medier, i en pressemelding.

- Vi bør gripe muligheten som gis av en ny generasjon europeere som snart vil være dem som bestemmer farten i den europeiske markedsplassen. Disse unge menneskene er intensive Internett-brukere og også konsumenter med meget høye krav. For å utløse det økonomiske potensialet til disse digitale innbyggerne, må vi gjøre tilgang til digitalt innhold enkelt og rettferdig, sier Reding.

De mest aktive Internett-brukerne finner man i aldersgruppen 16 til 24 år. 73 prosent av disse bruker det rapporten kaller avanserte tjenester for å skape og dele innhold på nettet. Dette er dobbelt så mange som gjennomsnittet i EU. 66 prosent av EU-borgerne under 24 år bruker Internett hver dag, men EU-gjennomsnittet er 43 prosent.

De unge brukerne er også dyktigere til å bruke Internett-tjenestene enn resten av befolkningen.

De mest aktive Internett-brukerne finner man i Danmark, Sverige og Nederland, hvor henholdsvis 71, 69 og 67 prosent av innbyggerne, uavhengig av alder, bruke Internett hver dag. Nederst ligger Romania, Bulgaria og Hellas, de tre landene som har lavest andel av bredbåndsabonnenter i hjemmene, med henholdsvis 15, 23 og 23 prosent.

Den digitale generasjonen er dog nølende med å betale for innhold på nettet, for eksempel video eller musikk. 33 prosent sier at de ikke er villige til å betale i det hele tatt, noe som er dobbelt så mange som EU-gjennomsnittet. Likevel har dobbelt så mange av disse unge Internett-brukerne, 10 prosent betalt for slike tjenester i forhold til resten av befolkningen. De unge er også villige til å betale for tilbud om bedre tjenester og kvalitet.

Til tross for EUs åpne marked, har bare 7 prosent av forbrukerne handlet fra en nettbutikk i et annet medlemsland.

EU-kommisjonen mener at Europa fortsatt henger etter USA og Japan når det gjelder investeringer i forskning og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologier, bredbåndskommunikasjon og i å utvikle innovative markeder som nettbasert annonsering.

EU-kommisjonen etterlyser proaktive retningslinjer på tvers av EU som sikrer at alle har en høyhastighets Internett-forbindelse og at det er ett, felles nettbasert marked, hvor menneskene enkelt kan bruke nettjenester på tvers av landegrensene.

Norge, som ikke er EU-medlem, er ikke med i undersøkelsen denne artikkelen omtaler.

Til toppen