En butikk for HTML, CSS og JavaScript

Mozilla med markedsplass for web apps.

Web kan bli motvekten til proprietær programvare og mobilapps som bare fungerer på én plattform. Slik tenker både Google, Mozilla, Opera Software og store deler av telebransjen.

De satser alle på web som en applikasjonsplattform, distribusjonskanal og butikk for programmer - etter mønster fra Apples programvarebutikk til iPhone, App Store. (Google satser på flere hester, de har som kjent også egen mobilplattform og distribusjonskanal med Android).

Målet er at også webapplikasjoner (eller widgets) skal kunne kjøpes, selges, installeres og distribueres gjennom en markedsplass.

Webbasert app store

Mozilla viser denne uken frem sin modell. Det er en prototyp på det de kaller et åpent økosystem for webapplikasjoner.

- Web er en glimrende plattform for rike applikasjoner. Det ville vært enda bedre om weben gjorde det enklere å finne, installere og bruke applikasjoner, og samtidig la utviklere få tjene penger på det.

Med det som innledning utgir Mozilla dokumentasjon og en prototyp på en webbasert «app store» som skal fungere i alle moderne nettlesere.

Slik blir prosjektet demonstrert på Youtube:

Mozilla har dessuten lagt ut en definisjon på hva de mener er åpne webapps:

  • De er basert på HTML, CSS og JavaScript
  • De kan bli «installert» til et dashbord, enten på mobiltelefonens eller PC-ens nettleser, eller på skrivebordet eller hjemmeskjermen din.
  • De skal fungere i alle moderne nettlesere. Nettleserprodusentene kan konkurrere om hvordan appene presenteres, organiseres og administreres.
  • Støtte for betalbare apper gis gjennom kjente autentiseringsmekanismer som OpenID.
  • Apper du har kjøpt i én nettleser skal fungere også i andre nettlesere, og på tvers av ulike enheter. Hvis du flytter over til annen plattform skal du få laste inn programmet uten å måtte betale på nytt.
  • Appene kan gis tilgang til mer avanserte / personvernsensitive funksjoner (som geolokasjon) som systemet formidler. Brukeren skal få avgjøre om slik tilgang gis.
  • De kan distribueres av utviklerne selv, eller via flere ulike nettbutikker. Dermed vil butikkene kunne konkurrere på service, pris, retningslinjer, synlighet, brukeranmeldelser og andre egenskaper.
  • Programmene kan motta meldinger via nettskyen.
  • De kan ha støtte for søk på tvers av ulike applikasjoner.

Installerbare webapplikasjoner er også en sentral del i Googles kommende operativsystem Chrome OS, som etter planen lanseres senere i år.

Det norske nettleserselskapet Opera Software er også svært opptatt av at mobile applikasjoner bygges på web og åpne standarder.

- Webbaserte apper er fremtiden. De proprietære løsningene vil dø ut, sa sjefene i Opera Software i forrige uke.

    Les også:

Til toppen