En fremtid av sterke allianser

En av verdens beste nyhetstjenester på nett er utvilsomt MSNBC - det amerikanske TV-selskapet som samarbeider med Microsoft. Microsofts engasjement i NBC har kostet flere hundre millioner dollar og er utttrykk for en samarbeidskonstellasjon vi kommer til å se mye av i fremtiden, skriver Digital Hverdags Bente Sollid i dagens Stjernestreif.

"

Andre liknende allianser er Oracle og CNN og det interessante samarbeidet mellom Netscape, ABC, Disney og Progressive Networks. Alle disse alliansene sikter seg inn mot en sammensmelting av TV og Internett. Selv om nettet ikke er dimensjonert for tung multimedia per dags dato, ser vi at aktørene allerede nå forsøker å sende lyd og bilde live eller på bestilling.

Det er noen av medie- og teknologiverdenens sterkeste merkevarer som nå posisjonerer seg i et nytt, digitalt mediebilde. Profilering av merkevarene er nok mest fremtredende i denne fasen, men jeg er ikke i tvil om at dette blir lønnsomme samarbeidsavtaler på sikt. Medierevolusjonen handler om et fremtidig samspill mellom kommunikasjon og teknologi. Oracle skal blant annet hjelpe CNN å tilby avanserte former for tekst, video, søk og videostreaming for levering av sanntids multimediabilder på nettet.

MSNBC, og tilsvarende nyhetstjenester fra andre TV-aktører, benytter Internett som en forløper til digitalt fjernsyn. Fordi Internett kan forene og gjenbruke bits fra tradisjonelle medier, blir Internett et medium hvor idéer og digital-TV-funksjonalitet testes ut på et tidlig stadium. Bare båndbredde, hastighet og manglende teknologi setter begrensninger. MSNBC er blant de medieaktørene som må omstille sin virksomhet fra å være et øyeblikksmedium til å etablere en on-demand-tjeneste.

Fra å være monokanaler, blir selskapene multikanaler. Flerbruk og gjenbruk av data gir multimedier - og endringene vil prege enhver medieaktør verden over. Internett forandrer premissene for all nyhetsdekning - og konsekvensene av digitalisering er unik for mediebransjen.

Både MSNBC og CNNs tjenester viser at et TV-selskap ikke lenger er forbundet med enveis kommunikasjon. Gjennom Internett-baserte tilleggstjenester ser vi at kommunikasjonen blir toveis og mangeveis. MSNBC har flere tjenester som underbygger denne utviklingen. Foruten en bred nyhetsdekning, anbefaler jeg deg å laste ned "Personal News Alert". Ved hjelp av push-teknologi leveres nyheter, sportsresultater og børsinformasjon til deg - uforstyrret mens du jobber. Et lite ikon på task-baren varsler når nyhetene er levert. Forøvrig samme prinsipp som reklamedistributøren Digilog benytter.

I tillegg til Personal News Alert, anbefaler jeg deg også å teste den personlige MSNBC-tjenesten hvor du definerer din egen personlige tjeneste. Deretter kan du sammenlikne tjenesten med CNN - og se hva du liker best. Både MSNBC, CNN og ABC legger ut lyd og video som en del av sin multimedia-tjeneste. De benytter i stor grad ulike teknologier. Hvem som vinner eller hvem som utgjør de kraftigste alliansene skal bli spennende å se! Det råder liten tvil om at alliansene er sterke - de er riktige - og de signaliserer et utstrakt samarbeid mellom aktører som ikke tidligere har jobbet sammen!
"

Til toppen