- En gigantisk annonseknapp

Forbes ASAP, et selvstendig utskudd fra Forbes Magazine, vier et helt nettsted til å promotere årets desemberutgave. Jan Omdahl i JBR/McCann Multimedia mener vi vil se mye av slike kampanjeløsninger i Norge framover, men tror ikke nødvendigvis dette er den riktige måten å gjøre det på. - Forbes kampanje er det vi på godt norsk kan kalle "hype", sier han.

Forbes ASAP har laget et eget nettsted for å promotere ett enkelt nummer av magasinet. Jan Omdahl i JBR/McCann Multimedia mener man vil se mye av slik kampanjeføring i Norge framover, men han er ikke mektig imponert over hva Forbes har gjort. - Dette er det vi på godt norsk kan kalle "hype". Nettet er jo perfekt som hype-medium mens det ennå er så ungt. Det de fleste gjør for å markedsføre seg på nettet i dag, er de mildt sagt begrensende annonseknappene. Forbes kampanje er ikke mer enn en gigantisk annonseknapp, men knappen er i alle fall videreutviklet i forhold til mediet, mener han.

Omdahl mener heller ikke at det å dedikere et eget nettsted til å selge et produkt eller en tjeneste når man allerede er etablert på nettet nødvendigvis er den beste måten å gjøre det på. - Jeg tror ikke jubelordet er isolerte kampanjeløsninger. Jeg mener slike kampanjer bør springe ut av den eksisterende totalløsningen og samtidig være en videreføring av bedriftens kommunikasjon i tradisjonelle medier, sier han.

Norske annonsører og reklameskapere har foreløpig ikke tatt de store skrittene ut på Internett. Men både annonsørene og produsentene av reklame er i ferd med å bryte gjennom den digitale barrieren. - Det er grenser for hvor lenge de teknologibaserte webutviklerne kan overleve i dette markedet. Internett trenger bakmenn med innsikt i journalistikk og markedsføring. Vi vil også ha en dialog med kundene våre om hvordan vi kan utnytte nettet fullt ut, og jeg tror nok at vi ganske raskt vil se kampanjeorienterte webløsninger som er i prisklasse med de totalløsningene vi ser på det norske nettet i dag, sier Omdahl.

Til toppen