Kvasir har fått hodet over vannet, og satser nå på egen mobilutgave, forteller sjefen i søkeselskapet, Ingrid Støver Jensen.

En god nummer to

Kvasir vil kapre brukerne de glemte.

Den norske søkemotoren har holdt det gående siden 1995. Kvasir har ikke sluttet å fornye seg, selv om det er noen år siden forrige synlige forandring.

Nå satser de på mobile brukere med en flunkende ny og tilpasset versjon. Det er på mange måter en glemt kundegruppe for det Eniro-eide selskapet.

For selv om Kvasir tidlig var ute med en wap-utgave (ja da, evigheter siden), og også tidligere har forsøkt seg med en mobilvariant, var ingen av disse tilpasset moderne smarttelefoner.

Mens mobilbruken de siste årene nærmest har eksplodert, har Kvasir avspist brukerne sine med samme ordinære webutgave i alle kanaler.

Det er trolig noe av forklaringen på at Kvasirs andel mobilbrukere i dag er på fattige 4-5 prosent.

- Med desktoputgaven har du omtrent vært nødt til å ha lupe for å bruke søketjenesten. Ikke særlig brukervennlig, innrømmer Kvasir-sjef Ingrid Støver Jensen overfor digi.no.

Men nå skal alt bli mye bedre. En mobilutgave er endelig på plass, som i tråd med moderne prinsipper er utformet med såkalt «responsivt» design. Det betyr at samme versjon tilpasser seg ulike skjermstørrelser på nettbrett og mobil, automagisk.

En god nummer to

Google er og blir den dominerende søketjenesten. I Norge akkurat som ellers i verden. Det kan imidlertid Kvasir leve med. Selv hevder de å være en god nummer to, foran aktører som Bing og Yahoo.

- Kvasir har en god nummer to-posisjon i Norge. Det er litt vanskelig å si hvor stor andelen vår er, fordi Google ikke oppgir sine tall. Våre interne beregninger er at vi har 20 prosent av det norske søkemarkedet, sier Jensen.

Google er standard søkemotor både i Android- og iOS-mobiler. Dermed har de i praksis monopolisert søk på mobiltelefonen. Hvordan skal Kvasir klare å hevde seg i den sterke konkurransen?

- De som er glade i å bruke oss på nettet vil følge oss også på mobilen, tenker vi. Utover det er vi nødt til å tenke litt smart. Det er klart det er irriterende at noen har et tilnærmet monopol. Når vi prater med brukere gir de inntrykk av at de ønsker seg et alternativ.

Kvasir-sjefen mener de tilbyr en miks av ulike kilder, som til sammen gir norske brukere en unik søkeopplevelse.

- Vi har en del ulike kilder som vi blander sammen med det organiske søket. Blant annet nyhetssøk og et unikt bloggsøk. Dette håper vi gir et mer inspirerende søkeresultat, sier Jensen.

Under panseret

Bloggsøket og integrasjon mot ulike sosiale nettjenester kom for godt over to år siden. Det var også forrige gang Kvasir meldte om nyvinninger. Har de ligget litt brakk?

- Nei, det vil jeg ikke si. Vi gjør en del det ofte er vanskelig å snakke om. Ting under panseret. Blant annet jobber vi med en prioriteringsmaskin som analyserer hva folk klikker på.

Hodet over vannet

Kvasir fornyet seg kraftig i 2009, med nytt design og rikere resultatsider ved hjelp av flere kilder, påpeker hun.

- De siste par årene har vi brukt mye ressurser på å bytte forretningsmodell for kunder, fra abonnementsbaserte løsninger til PPC-løsninger (pay-per-click). Det høres muligens trivielt ut, men det har vært krevende. Nå opplever vi at vi har fått hodet over vannet, og konsentrerer oss om å utvikle Kvasir til et godt alternativ på markedet for alle.

Jensen vil ikke ut med selskapets omsetningstall, men forsikrer at de er en overskuddsbedrift. Kvasir har 10-15 teknologer som jobber med å forbedre tjenesten.

Hadde aldri gått i dag

Norge er ifølge Kvasir ett av bare fire land i verden, hvor det finnes en nasjonal utfordrer til verdens søkegiganter. De andre oppgis å være Kina, Russland og Tsjekkia.

- Hva forteller det deg, Ingrid Støver Jensen?

- Det blir bare spekulasjoner, man kanskje nordmenn liker å ha sin egen nasjonale versjon. Kvasir var jo der før Google også. Det hadde vært vanskelig å lansere søk for første gang nå.

Trafikksvikt

Besøkstallene til Kvasir har falt dramatisk de siste årene. Ifølge TNS Gallup har de nå i snitt 129.000 unike brukere hver dag.

Det er nærmere 100.000 færre enn på samme tid i 2010. Så har de også falt merkbart nedover listen over landets mest trafikkerte nettjenester; fra 11. plass i 2009, 13. plass i 2010 og 14. plass i fjor. For tiden befinner de seg på en 19. plass ifølge denne oversikten.

Hovedforklaringen på den labre trafikkutviklingen mener Jensen skyldes bortfallet av en samkjøring mot Gule Sider, også det en tjeneste eid av Eniro.

- Den sterkeste og mest markante årsaken er at vi tidligere var langt mer integrert mot Gule Sider med krysslenking av tjenestene. Det har vi gått bort fra en stund, men det er noe vi vurderer å gå tilbake til, sier Ingrid Støver Jensen.

    Les også:

Til toppen