Bokkilden (se peker i margen til høyre) er utvilsomt en norsk satsing med et godt øye til sin amerikanske storebror Amazon. Amazon er mer enn verdens største bokdatabase. Amazon gir deg også opplevelser på kjøpet – i form av redaksjonelt, interessant innhold og personlig nettservice.
Her er parallellen til norske Bokkilden åpenbar. Bokilden sier selv at de skal være en møteplass for bokelskere – mens de samtidig tilbyr 1,4 millioner titler for salg.
Bokkilden bygger også på medlemsprinsippet. Som medlem får du prisfordeler på utvalgte titler, samtidig som du også mottar personlig informasjon tilpasset dine interesser. I mitt selskap bestiller vi alle fagbøker online – og får dem levert på døren to-tre dager senere. Enkelt, praktisk og kostnadseffektivt. Ikke rart at også andre ønsker å utfordre en online-suksess!
Likevel, pris er bare én faktor – og jeg tror ikke pris alene er suksessfaktoren for å etablere en god og lønnsom e-handel på Internett. Det skal derimot bli spennende å følge de aktørene som klarer å tilby en opplevelse. Opplevelse er nemlig en forutsetning for å lykkes – også elektronisk.
I så måte er Bokkilden et godt (nett)sted å være!