En million nordmenn bruker Spotify

Musikktjenesten er i en ny runde forhandlinger med rettighetshaverne.

Stockholm/Oslo (NTB-Dag Kjørholt): Den svenske musikktjenesten Spotify har nå over en million brukere i Norge.

Selskapet har 500.000 betalende kunder på alle sine markeder, men oppgir ikke noe eget tall for Norge.

Fra januar til august 2010 nådde utbetalingene 30 millioner euro for rettighetshavere i Europa, skriver selskapets europeiske reklamesjef Sofie Grant i en pressemelding.

Forhandler videre
Det har stormet rundt Spotify i Norge. I sommer skrev Aftenposten at Interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper (Fono) mente at selskapet ga lite igjen til artister, plateselskap og rettighetshavere.

– Vi har hatt mye møteaktivitet siden det og er akkurat nå inne i nye forhandlinger med Spotify. Noen plateselskap har trukket seg ut, men det er ikke mange. Og så er det en del som ikke leverer nytt repertoar dit. De fleste avventer resultatet av forhandlingene, sier styreleder Larry Bringsjord i Fono til NTB.

Han er ikke overrasket over antall brukere.

– Spotify Premium er aldeles utmerket, men de prøver å sluse inn flest mulig i gratismodellen slik at de etter hvert kan bli betalende kunder. I mellomtiden synker tallene for nedlastet musikk og CD-er, sier styrelederen.

Avtalen mellom de uavhengige selskapene går ut 1. mars neste år og før det må avtalen med Spotify være på plass.

Vekst i markedet
Den andre store musikktjenesten i Norge er Wimp, som eies av Aspiro og Platekompaniet med Telenor som samarbeidspartner.

Aspiro er børsnotert i Stockholm og har ikke gått ut med noen tall på hvor mange brukere Wimp har her i landet.

– Det må vi i så fall gjøre i en børsmelding. Det vi ellers kan si er at vi har en sterk vekst i antall brukere. Det er også en underliggende vekst i streamingmarkedet, sier informasjonssjef Kristin Eldnes i Aspiro til NTB.

Til toppen