Én million nordmenn vil e-handle i 2001

Stadig flere nordmenn handler over nettet og så langt har omlag 650.000 personer prøvd e-handel minst én gang. Fra desember 1998 til samme måned 1999 var økningen på antall netthandlere hele 70 prosent, viser analyser fra MMI og eForum.

I løpet av høsten 1999 omsatte norske e-handelsbutikker for 600 millioner kroner. Dette er dog bare to prosent av den samlede varehandelen. Men prosenten er til gjengjeld voksende.

Ifølge prognosene analyseinstituttet MMI og interesseorganisasjonen eforum har publisert, vil rundt én million nordmenn ha handlet på nettet innen 2000/2001.

I 1998 var det tilsvarende tallet 320.000.

Rundt 70 prosent av netthandlerne er menn og de resterende 30 prosentene kvinner. Men kvinneandelen er økende. Gjennomsnittskjøpet var i 1999 2000 kroner og i hovedsak handles det aksjer og feriereiser.

Vare- og tjenestehandelen er omtrent lik, men MMI ser en eksplosiv vekst i handelen av aksjer og feriereiser. Fremdeles er det "hot" å kjøpe datautstyr, både programare og maskinvare, over nettet. Men biler (bruktbiler), musikk og bøker er også på topplisten.

Nordmenn holder seg til de norske e-butikkene. To tredjedeler av de som har handlet på nettet har lagt igjen pengene på norske nettsider, mens en tredjedel handlet på utenlandske nettsteder.

Handlerne er dessuten tilfredse med tilbudet de får på Internett. Av 750.000 personer svarer 450.000 at de er meget tilfredse med e-handel, mens 120.000 sier seg misfornøyde. Den resterende gruppen hadde ingen mening om tilbudet, opplyser MMI.

Det viser seg at netthandel er mer populært i byer og tettsteder enn i perifierien. MMI rapporterer at i Oslo hadde 28 prosent av befolkningen handlet på nettet, mens det tilsvarende tallet for Trøndelag var 17 prosent.

Rune Eilertsen ved MMI sier til digi.no at det ikke er noen eksplosjon i bruken av e-handel. Han vil heller betegne veksten som evolusjon.

- Det tar tid før man får folk fortrolige med å handle på nett, og det vil ta litt tid før man kan se de helt store forandringene, sier han til digi.no.

Undersøkelsen MMI og eforum har gjennomført pågår kontinuerlig hele året, men blir publiserst i blokker på to til tre måneder. Undersøkelsen gjennomføres ved at 1.300 utvalgte personer får et spørreskjema i posten. Tallene blir så bekreftet ved telefonundersøkelser.

Til toppen