Én nettverksfeil lammet bank-Norge

EDB vil ikke gi en nøyaktig forklaring, men dårlig nett-planlegging gjorde at én feil kunne lamme store deler av pengeflyten i Norge.

I kjelleren i EDBs bygg på Skøyen står Norges største serversamling og holder rede på 70 prosent av alle norske bankkontoer. I tillegg drifter EDB majoriteten av de norske minibankene og betalingsterminalene i norske butikker.

Datasentralen samler dermed veldig mange egg i en kurv og det har gått galt flere ganger. I går ettermiddag var banksentralen langt på vei nede, hvilket rammet nettbanker, minibanker og butikker i tre timer.

I 2001 var sentralen nede i over en uke etter at man ved en feil hadde formatert alle harddiskene der kundenes bankkontoer lå. Tidligere har også en database-feil rammet mange nettbanker.

Les om "Et tastetrykk stoppet bank-Norge fra 2001.

EDB vil som forrige gang foreløpig ikke si hva feilen skyldes, men digi.no har fått avkreftet en rekke årsaker. For EDB og aktører som Netcom har vært igjennom mange av de vanlige årsakene til nedetid.

Informasjonssjef Torgeir Kristiansen i EDB avkrefter at nedetiden på tre timer i går skyldes hackere eller sikkerhetsproblemer. Kristiansen forteller at det var en "nettverksfeil". Man kan dermed utelukke feil med servere, oppgradering av programvare, feil i konfigurasjonen av IT-systemene eller rett og slett en programmeringsfeil. Dette er feil som har stoppet leveranser fra EDB tidligere.

Her kan du se på bildeserien digi.no publiserte i september fra kjelleren til EDB, der Norges største server-samling står.

Kristiansen vil ikke utdype hva "nettverksfeil" betyr, men på videre spørsmål fra digi.no bekrefter han at det ikke er snakk om skader på bygninger, vannlekkasjer eller gravearbeid.

digi.no får vite at det ikke dreier seg om et menneskelig feil, det er teknisk utstyr som har sviktet. Men feilen avslører nødvendigvis svakheter i planleggingen til EDB, når en feil kan lamme så mye av pengeflyten i Norge.

Feilen må ha oppstått i sentralt nettverksutstyr - og det innenfor veggene til EDB.

Det store spørsmålet er derfor hvordan en feil på utstyr på Skøyen kunne lamme nesten all trafikk ut fra det som er hjerte i bank-Norge.

EDB skal ha noen av de høyeste sikkerhetskravene i Norge. Blant annet har selskapet en nesten full kopi av sine serversystemer i en fjellhall nord i Oslo og reserve-kapasitet i hvert fall også i Bergen. Men dette hjelper ikke når en ren teknisk feil på nettverksutstyr kan lamme nesten alt i flere timer.

- Vi har mange veier ut og rundt som gjør at vi kan rute trafikk rundt problemet, forteller informasjonssjefen.

Men om det var gjenopprettingen eller denne omrutingen som tok tre timer, vil han ikke svare på. Til sammenligning skal en feil på servere et EDB-anlegg gjøre at andre anlegg tar over uten at kundene merker noe særlig.

EDB arbeider fremdeles med å utrede feilen.

- Vi er sikre på at vi vet hva som var den konkrete årsaken, men vi leter rutinemessige etter mulige bakenforliggende feil som kan ha vært med på å utløse problemet, sier Kristiansen til digi.no.

Først når disse konklusjonene er ferdig vil EDB offentliggjøre årsakene til nedetiden.

Til toppen