En ny norgesmester på søk

Det har kommet en ny Norgesmester på Gulesider-søk, og det skyldes ikke at de har mest relevante treff.

Google har blitt verdens største søkemotor fordi de er flinkest til å skille tull fra gull, og gi brukerne de mest relevante treffene. Selskapet har trolig spart sine brukere for mer tid enn de fleste andre selskaper i historien, og det står det respekt av.

Nå har vi fått to norske konkurrenter til Google, yelo.no fra Eniro-eide Findexa og Sesam fra Schibsted.

En test i Aftenposten etter lanseringen av Sesam kunne fortelle oss at Google fremdeles er helt klart best, og at det bare er en marginal forskjell på Sesam og Yelo.

Testen var trolig grundig og god, men den forteller langt fra hele historien. For her ble det bare testet hvor relevante de tre første resultatene var.

Relevans er livsviktig fordi det sparer oss mye tid. Men det Aftenpostens test ikke målte var hvordan resultatene presenteres.

Og her mener jeg Sesam virkelig har holdt sitt løfte om å gjøre nye spennende ting. Dette gjelder særlig for søk etter bedrifter, gulesider-søk. De har godt utviklede ekstravalg for å snevre inn søket gjennom menyer til venstre for søkeresultatene, og til høyre er det et kart som stadig oppdateres med de mest relevante treffene (eventuelt de som betaler mest).

Min erfaring er at denne presentasjonsformen korter betydelig ned på tiden jeg bruker for å finne frem dit jeg skal. Særlig kartet er viktig for slike søk. Akkurat nå vil jeg vite hvor nærmeste juletre kan kjøpes, og hvilke alternativer jeg har innen fem kvartaler. Jeg vil ikke kaste bort tid på hva jeg kan få på andre siden av byen, eller forholde meg til om butikken ligger innenfor bydelsgrenser som Majorstuen eller Homansbyen, Grønland eller Vaterland.

Sesam har presentert seg selv som konkurrent og utfordrer til Google. For å klare dette på frisøk må de nok finjustere søketreffene enda noen hakk, noe de helt sikkert vil gjøre. Foreløpig tror jeg det først og fremst er gulesider.no som kan utkonkurreres av Sesam.

Jeg tror ikke Yelo i sin nåværende form er bra nok til å hindre dette. Presentasjonen gjør at Sesam for meg allerede er innarbeidet som et supplement til Google, på bekostning av gulesider.no.

På gulesider-søk kan Google rett og slett ikke konkurrere i Norge, for de har ingen slik tjeneste. Den dårlige nyheten for Sesam er imidlertid at Google er på vei, og at de trolig blir enda sterkere på akkurat det området der sesam.no slår knock-out på yelo.no, nemlig kartbruken.

Google og Microsoft lager begge kartbaserte gulesider-tjenester, som langt overgår Sesam-løsningen. Disse løsningene bruker Ajax, et sett metoder som gjør at nye deler av kartet kan lastes ved behov. Resultatet er at man elegant kan bevege seg rundt i et stort kart og bare laste de nye delene, og der de ulike søketreffene oppdateres dynamisk etter geografi. Med Sesams løsning får man et ganske lite kart som må lastes på nytt for hver bevegelse.

Google og Microsoft har foreløpig ikke lansert sine tjenester i Europa, men de kommer.

Uten kraftige forbedringer vil Sesams kart da se ut som et godt forsøk, men blir neppe best. «Close, but no cigar», som det heter.

Jeg brukte selvsagt Google for å sjekke at formuleringen av den frasen er korrekt.

Til toppen