En rask leksjon i hvorfor e-handel flopper

Du trenger ikke analysebyrå eller dyre konsulenter for å forstå problemene med e-handel - å bestille flybilletter på Internett gir deg en rask oppsummering om alle problemene med Internett-handel.

Jeg har ikke handlet så mye på Internett, men prøver innimellom og har funnet at det ikke er så lett. Til tross for enorme investeringer er sannheten at de fleste Internett-systemene fremdeles bare klarer å selge standardprodukter.

Flybilletter på Internett er et godt eksempel på utfordringene. Flybilletter er en komplisert vare og flyindustrien er gjennomregulert av enda mer kompliserte regler.

Jeg skal til Seychellene, en øygruppe i havet utenfor Afrika i juni, og ville sjekke om det fantes billigere billetter. Jeg fikk meg i stedet en rask leksjon i hvorfor Internett-handel ikke har tatt av.

Problem 1: Jeg kjenner merkevaren jeg skal kjøpe (et flyselskap), men ikke butikkene. Yahoo.co.uk presenterer en liste med nærmere 100 reisebyråer på nett.

Problem 2: De fleste leder deg gjennom fem-seks vinduer før du får lov til å søke. Dette tar tid hvis du ikke har en rask linje.

Problem 3: Noen krever registrering med navn, adresse, telefonummer og epost-adresse før du får lov til å¨søke. Gjett hvor mange av kundene som orker det.

Problem 4: Systemene krever forskjellige typer data: På reisemål vil noen ha by, andre vil ha land og noen foretrekker flyplasskoder i store bokstaver. Prøv og feil inntil du blir lei.

Problem 5: Systemene er lite fleksible og tar utgangspunkt i selgers datasystemer, ikke hva brukeren trenger. Nesten alle reisebyråer krever at du velger en dato for inn- og utreise. Jeg vet ikke, kommer an på når dere flyr, vil mange si. På en Internett-side prøvde jeg meg frem med forskjellige kombinasjoner for å finne selskapets ene mulighet hver uke. Etter tre forsøk gav jeg opp. En kort brukertest hadde avslørt dette problemet.

Svært mange andre systemer har ferdige menyer med sine reisemål, men reklamerer med at de kan få til alt. Hvordan skal jeg søke når jeg bare kan velge fra en meny?

Problem 6: Fordi vi har laget et så flott Internett-system, har vi nedbemannet. Nå kan vi ikke oppgi noe telefonnummer, for vi har ikke folk nok til å betjene telefonen.

Problem 7: Klausuler som "Alle tilbud ligger ikke inne på våre systemer". Ring oss for andre tilbud.

Problem 8: Reisekonsulent hos et stort norsk reisebyrå forteller meg sannheten: "Jeg kan nesten alltid gi deg en bedre pris enn hva du finner på Internett fordi jeg kjenner systemene og mulighetene".

Til toppen