En reklamelegende er gått bort

En av reklamebransjens store menn, David Ogilvy, døde denne uken. I 1948 startet han reklamebyrået Ogilvy & Mather - et byrå som i dag er verdens åttende største.

Gründeren og mannen bak det suksessfulle reklamebyrået Ogilvy & Mather, David Ogilvy ble 88 år gammel.

I regi av det amerikanske reklame- og markedsføringsbladet Advertising Age, ble Ogilvy for kort tid siden kåret til den fjerde viktigste person i reklamebransjen i dette århundret på en liste som til sammen samlet 100 personer.

Han var opprinnelig britisk, men emigrerte til USA i 1938. "En elegant import", for igjen å sitere Advertising Age.

En av Ogilvys første jobber var som direktør i George Gallups selskap Audience Research Institute. Senere, i 1948, startet så Ogilvy sitt eget selskap, som senere skulle bli hetende Ogilvy & Mather.

Ifølge den britiske avisen Electronic Telegraph, var Ogilvy overbevist om at reklamer skulle selge produkt heller enn å more publikum. En av hans tanker som revolusjonerte reklamebransjen, var idéen om å trekke ut en detalj ved produktet og bygge all markedsføring rundt dette. I 1950-årene skapte han en av verdens mest kjente bilreklamekampanjer med setningen: "At 60 miles an hour, the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock."

David Ogilvy ble også kjent som forfatter av bøker om livet i reklamebransjen og fagbøker for bransjen. Gullkorn som ofte blir sitert inkluderer; "The consumer is not a moron. She is your wife." og "Never run an advertisment you would not want your family to see".

Han pensjonerte seg i 1973, og har de siste årene vært syk med Parkinson.

Ogilvy & Mather er verdens åttende største reklamebyrå med 359 kontorer i 100 land. I 1998 fakturerte de for 9,8 milliarder dollar (77,4 milliarder norske kroner).

På det internasjonale nettstedet til reklamebyrået er det nå kun listet en pressemelding om Ogilvys død og fakta om ham, ingen informasjon om selskapet.

Til toppen