En uinteressant Pepsi-kundes betraktninger

Dessverre kom jeg ikke inn på Pepsis norske sider, for jeg er uinteressant, det vil si at jeg ikke har Macromedia Flash installert på den Linux- eller SGI-boksen jeg sitter på. Greit nok, Coca Cola får jeg kjøpt i nabobygget, erkjenner Paul Kenneth Egell-Johnsen.

Petter Andresen skriver om Pepsis målgruppe, en TV-zapper: "Hvordan kan man da tro at en tekstbasert side, med en hypertext-link eller to, skal kunne engasjere den nevnte målgruppe."

I utgangspunktet har han nok rett, hver ny generasjon er mer visuell en den foregående, og masse tekst engasjerer ikke. Derfor er det interessant å se at samlingsplassen til ungdom i Pepsis målgruppe er på et totalt tekstlig medium, IRC. Hvis Andersen har bred kontakt med målgruppen sin vil han fort finne ut at jenter og gutter i alderen 10-18 år møtes på IRC, de skriver mange e-mails til hverandre, og veldig få er opptatt av nettsteder, med mindre det er Hotmail, hvor de har e-mailen sin.

For Pepsi betyr ikke dette noe, for kampen til Pepsi står ikke på nettet, slik som det gjør for Amazon, Bokkilden, Retthjem og liknende, kampen til Pepsi er i hver enkelt butikk, coffeeshop og kafe som selger drikkevarer. For de som selger sine produkter via internett så viser det seg at saklig informasjon, lett tilgjengelig, rask og laste ned og rask til poenget er det som fungerer.

For nettbutikker er det for eksempel viktig at man lett kan finne fram til varen man er interessert i, Amazon for eksempel, lar deg taste inn søkeord i et eneste felt, og søkemotoren greier selv å se om du har skrevet et ISBN nummer, forfatternavn eller boktittel.

Dette er også et produkt av zappe-kulturen, ting skal være enkle, funksjonelle og gi deg det du ønsker når du ønsker det. Det vet Pepsi, det er derfor websiten deres kan være akkurat som de vil, for de vet at de ikke kan gi det du ønsker der og da. Innen jeg har hentet ned Macromedia Flash for Linux, og gått tilbake til siten til Pepsi, har jeg allerede fyllt opp et glass med kakao, og da spiller det ingen rolle hvilket behov de prøver å vekke hos meg.

Hvilke nettsteder er det forøvrig som slår an? De som tilbyr et produkt eller informasjon som er interessant? Det vil si, nyhetssteder og webbaserte tjenester (e-mail, news, butikker). Disse vet at oppdatert informasjon og lett tilgjengelighet er hva som gjør at folk kommer tilbake. Ikke mye grafikk, treige animasjoner, html for spesiellebrowsere og spesial plug-ins.

Det interessante er ikke om folk leser ditt nettsted en gang, det interessante er om de vil komme igjen i morgen, i overimorgen, i måneder og år. Det eneste som gjør at folk kommer tilbake er innhold. God design er selvsagt viktig, la meg understreke det, men den bør tilpasses mediet og formålet. Målgruppen til Pepsi liker MTV, men hvis ikke MTV hadde innhold som interesserte dem, ville de ikke vendt tilbake.

Dessverre kom jeg meg ikke inn på Pepsis side slik at jeg selv kan konstatere hva Pepsi prøver å gjøre, derfor er det vanskelig å diskutere videre om saken.

Er ikke det også et tankekors?

Paul Kenneth Egell-Johnsen

* * *

Tidligere innlegg i webdesign-debatten finner du via pekerne nedenfor, red.anm.

Til toppen