Enda en jobb-matcher på nett

Den danske tjenesten JobMatch lanseres nå i Norge. Selskapet hevder de skal tjene penger allerede til neste år.

I et fra før trangt markedet, dukker det opp enda en ny aktør. Der en rekke store aviser, Jobline og Stepstone (tidligere Jobshop) slåss om jobbsøkere, har JobMatch Norge AS meldt sin ankomst.

Jobmatch ble etablert i september, og selskapet har benyttet tiden frem til i dag til å bearbeide og oversette det danske systemet for lansering på det norske markedet, skriver den foreløpig sist ankomne nettbaserte jobbsøktjenesten i en pressemelding. JobMatch benytter seg av en teknikk hvor selve "match-prosessen" kun gir kandidater som "matcher" den definerte stillingsprofilen hos jobbtilbyder.

Tjenesten ivaretar jobbsøkerens anonymitet fullt ut, skriver JobMatch i pressemeldingen. Det betyr blant annet at kandidaten kan legge inn sin CV og vente på jobbtilbud uten å være redd for at arbeidsgiveren skal få vite at vedkommende er på jobbmarkedet.

- Dersom en arbeidsgiver finner en interessant CV, betaler 750 kroner for å få den ut, og så finner ut at vedkommende allerede er ansatt i bedriften, kan vel ikke dette sies å være spesielt heldig?

- Nei, men det er heller ikke spesielt stor sannsynlighet for at det kommer til å skje. Det er teknisk mulig, men en marginal sjanse for at det inntreffer, sier Terje Rustad, som er daglig leder i JobMatch Norge. - Vi blander oss ikke inn i rekrutteringsprosessen, men tilrettelegger for bruk av god teknologi.

Tjenesten Futurestep, som blir drevet av det internasjonale selskapet Korn/Ferry, har tilsvarende teknologi, men disse fokuserer på lederstillinger og lederkandidater. JobMatch satser, ifølge Rustad, på alle stillinger og alle bransjer.

- En svært viktig del av JobMatch-konseptet bygger på samarbeidet mellom elektroniske og trykte medier, med aviser og større organisasjoner som aktive partnere. JobMatch Norge har allerede inngått partneravtaler av betydelig omfang for neste år. Rustad vil ikke kommentere hvilke samarbeidspartnere de har inngått avtale med, men sier at det er disse alliansene som gjør at selskapet skal tjene penger neste år. Det er også partnerskapene som skal sørge for markedsføringen.

JobMatch i Danmark har så langt hatt stor suksess med sin database, som ble lansert første gang på Internett i juni 1997. I dag er det mer enn 62.000 CVer i basen, hvorav mer enn 10.000 aktive jobbsøkere. Den denske tjenesten samarbeider blant annet med avisen Politiken.

Til toppen