Enda enklere å lære webdesign over nettet

Nå kan elevene klikke på en knapp for å rekke opp hånda, eller klikke på en tempomåler for å si fra om undervisningen går for sakte, passe eller for fort. IT-utdanningsinstitusjonen Aktiv Opplæring har utviklet et helt nytt konsept for fjernundervisning.

Aktiv Opplæring har utviklet et helt nytt konsept for fjernundervisning, som både gir studentene direkte kontakt med lærer, anledning til å følge undervisningen fra der de bor, samt friheten til å også velge egen tid for store deler av undervisningen. Konseptet er utviklet med støtte av Norges Forskningsråd, og i samarbeid med blant annet Kirke- Utdannings- og Forskningsdepartementet.

Først ut blir webdesignstudiet som starter opp 23. oktober.

Det nye undervisningskonseptet innebærer direkte samtidig fjernundervisning med to-veis tale via eget klasseromssystem over Internett, én kveld i uken.

Det amerikansk-utviklede systemet LearnLinc er et komplett pedagogisk produkt som blant annet har en ordstyrerfunksjon. Læreren styrer dialogen, og elevene kan klikke på en knapp for å rekke opp hånda. (Du kan få en demo av LearnLinc ved å følge peker til relaterte nettsteder under artikkelen).

I tillegg benyttes det et presentasjonsprogram som støtter forelesninger med tekst og illustrasjoner.

Det finnes også en elektronisk tavle som kan brukes av både lærer og elev, og en gang i uka presenteres et nytt tema.

Det er også mulig å demonstrere bruk og funksjonalitet i de aktulle programmene hvor presentasjonen kommer direkte på elevenes skjermer. I tillegg kan elevene dele ut sitt program, noe som er nyttig i en oppgavesituasjon der studenten trenger praktisk hjelp fra læreren.

Læreren kan kjøre en presentasjon over Internett, som så blir synkronisert slik at studentene automatisk får opp sin nettleser med de samme nettsidene.

Det legges opp til to-veis skriftlig kommunikasjon for å formidle korte skriftlige beskjeder mellom lærer og studenter

Læreren vil sende kontrollspørsmål til elevene, og umiddelbart få tilbake resultatene etterhvert som de besvares.

Elevene kan benytte en tempomåler, som de når som helst kan klikke på for å gi uttrykk for om det går for sakte, passe eller for fort.

En undervisningsdag vil ofte bestå av flere av de overnevnte elementer. Læreren kan på forhånd dokumentere alle disse, og legge dem inn i en egen agenda for dagen som vises på skjermen. Studentene får dermed full oversikt over, og tilgang til alt lærematerialet.

Webdesign-studiet er også basert på selvstudium og individuelle- og gruppeoppgaver som løses mellom øktene. Deltakerne kommuniserer med hverandre og med lærer over konferansesystemet WebClass (se peker til relatert nettsted).

WebClass er et norsk produkt utviklet av BusinessWeb i samarbeid med etter- og videreutdanningsenheten UNIKOM ved Universitetet i Tromsø og med bistand fra Aktiv Opplæring.

Knut Erik Beyer-Arnesen startet Aktiv Opplæring i sin tid, og er svært optimistisk med tanke på det nye undervisningsprogrammet.

- Vi har satt et tak på 15 elever i hver klasse, for at læreren skal kunne følge opp alle på en tilfredsstillende måte. De fleste elevene tar studiet ved siden av full jobb, og snittalderen er mellom 30 og 40 år, forteller han.

Beyer-Arnesen sier også at det er gode erfaringer med bruk av LearnLinc fra USA:

- Under forutsetning av at elevene kjenner Windows sitt arbeidsmiljø, fungerer dette systemet vel så bra som tradisjonell klasseroms-undervisning. Mange av elevene velger nettbasert studium i steden for klasseroms-undervisning fordi det gir mer fleksibilitet. De har ikke tid til fysisk å dra på skolen.

- Krav til fleksibilitet viser seg overalt; både i arbeidslivet og i studie-situasjoner, sier han.

Til toppen