Skjermkort basert på Nvidia GeForce GTX 480 (Bilde: Nvidia)

Endelig DirectX 11-støtte fra Nvidia

Lanserer lynraske, varme og kostbare grafikk-flaggskip.

Nvidia har slitt tungt de siste årene, både med teknologi og økonomi, noe som har gitt hovedkonkurrenten AMD et betydelig forsprang innen grafikkprosessorer.

Nå er Nvidia klare til å rulle ut de første konsumentproduktene i selskapet Fermi-serie. I første omgang er det snakk om de nye toppmodellene GeForce GTX 480 og GeForce GTX 470. Nvidias partnere vil tilby skjermkort basert på disse prosessorene fra og med midten av april.

I løpet av noen måneder vil serien utvides med enklere og billigere modeller basert på den samme teknologien.

GeForce GTX 400-serien er den første fra Nvidia som støtter Microsofts DirectX 11-teknologi, som ble innført med Windows 7 i oktober i fjor. AMD lanserte sin første grafikkprosessor med DirectX 11-støtte allerede i september i fjor.

Den nye toppmodellen blir trolig den raskeste grafikkprosessoren på markedet, men tester - blant annet denne hos [H]ard|OCP - viser at GTX 480-baserte skjermkort trekker svært mye strøm og blir svært varme. Det krever kraftig kjøling, noe som i mange tilfeller vil skape mye støy. I tillegg anses prisen på omkring 4000 kroner for høy, sammenlignet med kort basert på AMDs toppmodeller, for eksempel Radeon HD 5970.

En oppsummering av inntrykkene finnes her.

Skjermkort basert på Nvidia GeForce GTX 480
Skjermkort basert på Nvidia GeForce GTX 480 Bilde: Nvidia

Nvidia hevder at GTX 480 er i snitt har 27 prosent bedre ytelse i nyere DirectX 11-programvare enn andre GPU-er, og opptil 89 prosent bedre ytelse ved visse oppløsninger og innstillinger. Tallene stemmer nok, men anmelderne virker ikke så fryktelig imponert over ytelsesforspranget Nvidia nå har fått.

GTX 480 kan levere mer enn 746 millioner piksler i sekundet, nok til å støtte en oppløsning på 5760 x 1080 piksler.

Den har blant annet fått støtte for sanntids, interaktiv ray tracing, noe som skal gi enda mer realistiske scener, og for Nvidias 3D Vision Surround, som gjør det mulig å fordele skjermbildet på tre skjermer i en form for stereoskopisk 3D. Dette krever dog bruk av spesielle briller med aktive lukkere.

PhyX-ytelsen skal være dobbelt så høy som i tidligere generasjoner, og en ny GigaThread-fordeler skal gi opptil ti ganger raskere svitsjing mellom grafikk- og fysikk-prosessering.

De nye brikkene har dessuten en rekke programmeringsgrensesnitt som er tilgjengelige for applikasjoner via blant annet CUDA C/C++, DirectCompute, OpenCL, Java, Python og Fortran.

Flere detaljer om de nye grafikkbrikkene finnes på denne siden.

    Les også:

Til toppen