JUSS OG SAMFUNN

Endelig dødsstøt for kopilås på musikk

Som den siste av de «fire store» har også Sony BMG erkjent at DRM skader salget.

7. jan. 2008 - 08:45

Nettutgaven til finansmagasinet Business Week skrev fredag at Sony BMG, fellesselskapet til Sony og Bertelsmann, og en av verdens fire største distributører av musikk, har planer som å gjøre minst deler av sin katalog tilgjengelig for salg over Internett, uten kopilås, såkalt DRM eller «digital rights management».

Magasinet viser til «folk som kjenner til saken». Det skriver at nærmere detaljer om selskapets planer antakelig vil komme fram de nærmeste ukene.

De «fire store» internasjonale distributørene og rettighetshavere til musikk er EMI, Warner Music Group, Universal Music Group og Sony BMG. Fram til i våres sto samtlige beinhardt sammen om å kreve at alt salg av musikk over nett må belemres med kopilås.

Fronten sprakk i april 2007: Da kunngjorde EMI at de ville selge sin musikk i MP3-formatet, uten kopilås. Universal Music Group fulgte etter i august, og i romjulen sa Warner Music Group at hele deres musikkatalog vil være tilgjengelig i den DRM-frie avdelingen som Amazon.com opprettet i oktober.

Det er forretningsmessige realiteter som ligger bak bransjens helomvending. CD-salget går ned, og Apples nettbutikk iTunes viste at forbrukerne er villige til å betale for musikk over nett så lenge framgangsmåten er enkel nok, og det ikke legges urimelige begrensninger på bruken.

Oversikten fra Nielsen Music for musikkbransjens salgstall i USA for 2007 viser en kraftig økning fra 2006 til 2007, altså fra det siste året med DRM til det første året med delvis DRM-fritt salg. I fjerde kvartal økte salget fra 153 millioner spor til 232 millioner.

President Rob Sisco i Nielsen Music uttalte til pressen at selv om salget av musikk-CD-er falt dramatisk, bidro den sterke økningen av salget av digitale spor over nettet til at den samlede mengden solgt musikk økte med 14 prosent.

– Musikkforbruket har aldri vært høyere. Forbrukerne er beredt, villige og har evnen til å kjøpe musikk. Spørsmålet er: Hvordan markedsføres musikk overfor dem, uttalte Sisco til avisa USA Today.

Et initiativ fra Norges forbrukerombud i juni i fjor, der det ble pekt på at DRM-systemet på Apples nettbutikk iTunes brøt med norsk lov, kan ha bidratt til denne utviklingen.

Initiativet ble støttet av forbrukerombudene i Sverige og Danmark, og etter hvert også av land og organer innen EU. Apples forsvar spilte først og fremst på at de ikke gjorde annet enn å etterkomme krav fra musikkbransjen.

I begynnelsen av februar publiserte Apples toppsjef Steve Jobs ett åpent brev, Thoughts on Music. Her skrev han blant annet følgende:

– La oss forestille oss en verden der hver nettbutikk selger DRM-fri musikk kodet i åpne lisensierbare formater. I en slik verden kan musikk fra enhver butikk spilles på enhver spiller, og enhver butikk kan selge musikk som kan spilles på alle spillere. Dette er klart det beste alternativet for forbrukerne, og Apple vil omfavne det uten videre. Hvis de fire store musikkselskapene ville la Apple selge musikken deres uten DRM, ville vi gå over til å selge bare DRM-fri musikk i vår iTunes-butikk.

Apple fulgte opp EMIs fraskrivelse av kopilås ved å opprette iTunes Plus i mai, der musikkspor ble solgt i et åpent DRM-fritt format, med større bitrate enn i den DRM-pålagte utgaven. I oktober ble prisen per spor i plus-avdelingen senket til samme nivå som i resten av iTunes.

I begynnelsen av september opprettet verdens største nettbutikk, Amazon.com, en egen avdeling for å selge DRM-fri musikk i MP3-format. Det er ikke opplyst når dette tilbudet vil gjøres tilgjengelig for kunder bosatt i andre land enn USA.

Sony BMG er den av de «fire store» som mest krampaktig har tviholdt på kopilåst musikk. Likevel var det klare tegn i 2007 på at også der kunne det være i ferd med å dukke opp ny erkjennelse. For eksempel meldte de i slutten av august at de ville legge ned nettbutikken Sony Connect en eller annen gang etter mars 2008. Her solgte de musikkspor i det proprietære kopilåste formatet Atrac. I løpet av høsten kom et nytt signal: Sony lanserte nye musikkspillere som ikke støttet Atrac.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.