Apple kan endelig selge iPad også i Kina, etter å ha betalt seg ut av striden om varemerket. (Bilde: Bloomberg/All Over Press)

Endelig får de selge iPad

Apple punger ut for varemerket.

Apple har inngått forlik med den konkurstruede kinesiske skjermprodusenten Proview om retten til å bruke varemerket iPad, ifølge nyhetsbyrået AP.

Dermed er det satt et endelig punktum for Apples kinesiske mareritt. I februar gikk politistyrker i flere kinesiske byer til aksjon og fjernet iPad fra butikkhyller.

Proview krevde opprinnelig salgsstans av nettbrettet både i Kina og USA, med påstand om at Apple «svindlet» til seg retten til å bruke varemerket da de kjøpte det via et britisk stråselskap i 2009.

Ifølge Associated Press har Apple betalt 60 millioner dollar, tilsvarende drøyt 358 millioner norske kroner, for å kjøpe seg ut av varemerkestriden.

- Disputten om retten til iPad-varemerket er over. Apple har betalt 60 millioner dollar, heter det i en pressemelding fra domstolen High People's Court i Guangdong-provinsen.

Proview krevde opprinnelig hele 400 millioner dollar (2,4 milliarder kroner), ikke minst for å blidgjøre det gjeldstyngede selskapets kreditorer.

Skjermprodusenten registrerte allerede i år 2000 «iPAD» som varemerke. Rettighetene ble solgt via deres taiwanske avdeling til IP Application i 2009 for 35.000 britiske pund. En domstol i den kinesiske byen bestemte i desember at overdragelsen ikke hadde gått riktig for seg og dermed var ugyldig.

Saken har vært et alvorlig hinder for Apple. Kina er et svært viktig marked for selskapet, og sto faktisk for en femtedel av omsetningen i første kvartal. Navnedisputten med Proview har stått i veien for en offisiell lansering av nye iPad i landet.

    Les også:

Til toppen