Endelig på DinSide

Etter måneders venting er det dags for Bernhard Steens storsatsing på Internett. Onsdag åpner nettstedet DinSide, som skal hjelpe forbrukere med bil, økonomi, og data. - Våre råd skal være så bra at folk skal kunne stole blindt på oss, sier en optimistisk Steen.

Det er ikke bare bare når man i nesten ett år har ventet på at ens hjertebarn skal se dagens lys. Barnet er nettstedet DinSide, som nå "helt sikkert" lanseres onsdag 15. april.

Tirsdag ettermiddag tok digi.no turen til DinSide AS for å lodde stemningen dagen før dagen. Etter nok en omstart på serveren og kun timer til lansering, er det ikke fritt for at nervene er i spenn.

- Det kommer til å bli en lang natt, innrømmer grunnlegger Bernhard Steen overfor digi.no. - Alt tok lenger tid enn vi trodde i første omgang, men nå tror jeg det blir bra.

Steen ønsker å bygge et forbukernes mekka for informasjon om bil, data, og økonomi på Internett. Med seg har han fått dataredaktør Torvald Kvamme, økonomiredaktør Jon Erland Madsen og bilredaktør Henning Sund. Selv er Steen "gudfar" og ansvarlig redaktør.

Han har stor tro på annonseinntektene og spår at DinSide vil gå i pluss i løpet av 1999.

- Dette er ikke styrets offisielle syn, men jeg tror det. Dette er ingen boble men seriøs butikk, understreker Steen.

DinSide har rettet seg spesielt mot dataannonsører i jakt på annonsekroner, men vil ikke ut med hvor mye penger det er snakk om i annonseinntekter. Steen forteller at om de tre ulike redaksjonene hver omsetter for 350.000-400.000 vil målet hans bli nådd.

- Jeg vil at DinSide skal bli et referansested for folk som søker informasjon og råd om kjøp av ulike produkter. Våre råd skal være så bra at folk skal kunne stole blindt på oss. Vi vil markere oss på integritet og seriøsitet og bruke tiden på å gjøre en god jobb heller enn å følge med hva konkurrentene gjør, bedyrer Steen.

Likevel frykter Steen konkurranse og at folk vil følge etter.

- Hvis vi gjør en god jobb, vil flere komme etter med det samme konseptet og bli harde konkurrenter, sier Steen, som mener angsten for konkurranse inspirerer til å gjøre en god jobb.

Fagmagasiner på nett

- Dette blir tre selvstendige fagmagasiner, hvor verktøy vil dominere. Vi vil være få mennesker og heller satse på å lage store databaser hvor vi sammenligner produkter og anmeldelsene av disse, forteller dataredaktør Torvald Kvamme.

I redaksjonen regner man med at ni ulike kalkulatorer vil være operative ved lanseringen. Han anser hovedkonkurrenten på data å være datatidsskrifter.

- Vi satser på å være et kontinuerlig medium hvor styrken er at vi er oppdatert, og hvor leseren selv kan bestemme kriteriene. Vårt mål er å bli dét stedet folk går for å finne dét de skal ha innen våre områder, sier Kvamme.

Økonomiredaktør Jon Erland Madsen viser stolt fram noen av de nyutviklede kalkulatorene, blant annet mobilkalkulator, lånekalkulator, strømkalkulator, skilsmissekalkulator, barnekalkulator, budsjettkalkulator og pensjonskalkulator. Den enkelte bruker får mulighet til å lagre sin informasjon, og opplysningene blir da bruker- og passord-beskyttet.

- Systemet vi vil bruke er en blanding mellom cookies og passord. Brukerne som lagrer sine kalkulator-trykk må taste inn brukernavn og passord og vil hver gang de åpner kalkulatoren møte den slik de forlot den sist. Jeg er sikker på at hvis vi kunne vite hvem som tastet inn disse dataene, ville tjenesten være konsesjonsbelagt av Datatilsynet.

Madsen innrømmer at det er mulig å finne identiteten til dem som lagrer brukernavn og passord, men understreker at de kommer til å ha en anonym kundebase.

Ikke alt går problemfritt rett før lansering. Maskinen regner litt feil, og pensjonen Madsen regner ut til seg selv blir skremmende lav.

- Det er klart det er rom for forbedringer i tjenestene. Det trengs fremdeles fikling og mekking, sier Madsen, som regner med at de kalkulatorer som legges ut skal fungere perfekt ved lansering.

- Fordelen med DinSide-kalkulatorene vil være at postene i de ulike kalkulatorer blir oppdatert hele tiden. Opplysningene er i sanntid. Åpner du strømkalkulatoren, oppdateres strømprisene både der og i ditt personlige budsjett.

- Vi er forferdelig stolte av denne Java-teknologien, som det ikke finnes noe liknende av på nettet, mener Madsen.

Han tror grunnen er at mange ikke vet helt hvordan Internett best skal utnyttes.

Økonomiseksjonen vil lansere ulike "skoler", hvor den første ut er "pruteskolen". Her skal DinSides lesere få kurs i hvordan man skal prute.

Bare én liten ting til...

Hovedutfordringen - etter at tjenesten er på lufta - er å gjøre konseptet og nettstedet kjent for alle forbrukere som skal kjøpe seg datautstyr, bil eller vil ha orden på økonomien. For å få til det, satser Steen stort på markedsføring.

- Vi skal bruke forferdelig mye penger på markedsføring. Rundt en halv million kroner, sier Steen. - Neste uke skal det kjøres 100 radiospotter, og det skal annonseres på de mest besøkte nettstedene.

Steen avviser at han lanserer DinSide for å bli rik.

- Hadde jeg gjort dette for å tjene penger, måtte jeg selge aksjer, og det har jeg ingen ambisjoner om å gjøre. DinSide er en søt liten juvel som jeg vil jobbe med i hvert fall de neste ti årene, fastslår Steen.

- Vi har tenkt på flere selskaper rundt DinSide også, men har latt dette ligge inntil videre, i hvert fall til etter lanseringen. Det har blant annet vært snakk om å utvide til andre land, men vi får se, sier Steen.

Til toppen