Endelig planlegges «Spotify for film»

Svensker med friske takter skal bekjempe ulovlig fildeling.

Det er liten tvil om at musikk- og filmindustrien lenge har skuslet bort tid, som heller kunne vært brukt på å lage forretningsmodeller som fungerer på internett.

Det er i dag langt enklere og ikke minst mer forbrukervennlige løsninger å spore blant piratene og tjenester der innhold distribueres via ulovlig fildeling, enn gjennom lovlige tjenester.

Det er imidlertid ting som tyder på at 2009 blir året da de lovlige tjenestene for alvor vil forsøke å stjele tilbake kundemassen på internett.

På tampen av fjoråret dukket det opp en svensk-utviklet musikktjeneste kalt Spotify, der brukerne kan nyte musikk «i nettskyen». Her kan brukerne velge og vrake blant et enormt arkiv der låtene streames over nettet i sanntid. Gratisversjonen (for tiden en lukket beta) er annonsebasert, mens en betalt utgave gir reklamefri musikk for noen få kroner daglig.

Noe av det geniale er at svenskene med dette initiativet har lykkes med å få i stand en avtale med alle de store plateselskapene.

Tjenesten ble derfor en umiddelbar suksess og er lovprist av alle medier som har prøvd den, som for eksempel våre søsterpublikasjoner DinSide og ITavisen.

Om det blir denne eller en annen lignende tjeneste som de store massene velger å trykke til sitt bryst, er egentlig ikke så viktig. Det som teller er at nå har ballen begynt å rulle for rimelige, eller sågar gratis abonnementstjenester.

Hva så med film? Her skjer det også svært spennende ting, og nok en gang er det svenskene som er tidlig ute.

Den svenske bredbåndsleverandøren Bredbandsbolaget avslører nå at de ikke bare vil være en «bit pipe». Som ISP-er flest ønsker også de å ha flere ben å stå på. Da er tjenester for kundene det logiske valget.

Øverst på ønskelisten står en «Spotify for film»-løsning innrømmer selskapet i et intervju med idg.se.

«Det er ikke til å stikke under en stol at vi ønsker å være først og best, og vil levere tjenestene som raskt som mulig. Samtidig tror vi på åpenhet. Vi vil at alle kunder på markedet skal kunne benytte dette tilbudet», sier Bredbandsbolag-sjef Georgi Ganev til idg.se.

Ganevs oppfatning er at alle som har fortstått mulighetene for å se film over internett, er frustrert over at titlene ikke er tilgjenglig på en enkel og lovlig måte. Dette er også den aller beste metoden for effektivt å kunne bekjempe ulovlig fildeling hevder han.

Bredbandsbolaget samarbeider allerede med SF anytime, som tilbyr utleiefilm over internett. Nytt er det at de har innledet samtaler med flere andre aktører. Håpet deres er å lansere en tjeneste som «gjør for filmen det Spotify gjør for musikk».

Om dette blir en betalingstjeneste eller en gratis, reklamebasert løsning er for tidlig å si. Forhåpentligvis er det rom for begge deler.

Mange nordmenn sitter nå med hjemmekinoanlegg og store TV-er som krever høyoppløst innhold for å komme til sin rett. Det føles i 2009 feil å måtte vente i månedsvis på Blu-ray-utgivelser for å se skikkelig HD-film i stua.

Håpet er at bransjeaktørene klarer å få til en løsning der dette tilbys som en tjeneste over internett, til en hyggelig pris. Det ville være som musikk i ørene på en filmelsker. Betalingsviljen er det trolig ingen ting i veien med.

    Les også:

Til toppen