Enden er nær for Myspace

Klargjør for salg, og sparker store deler av staben.

Myspace har vært på vei ned i avgrunnen lenge. Gjentatte forsøk på å redde det som en gang var verdens største sosiale nettjeneste har feilet.

Nå er det duket for nye, dype kutt, mens eierne forsøker å kvitte seg med vrakpanten.

Smuldrer opp

For to år siden mistet 30 prosent av de ansatte i nettstedet jobbene sine. Siden har nedturen bare fortsatt. Ved inngangen til året fikk halvparten av de gjenværende sparken.

I dag er det bare 400 hoder igjen i selskapet, som ble kjøpt opp av mediemogul Rupert Murdoch og News Corp. for 580 millioner dollar i 2005.

Det er ventet at minst 150 av de resterende ansatte blir sagt opp denne uken. I tillegg skal ytterligere 150 nedbemannes de kommende ukene, ifølge oppslag i flere amerikanske medier, deriblant Techcrunch.

Det som ser ut til å bli en skjebneuke for Myspace sammenfaller med avslutningen av selskapets årsregnskap på onsdag.

News Corp. har lenge forsøkt å kvitte seg med det som de siste årene har utviklet seg til å bli et tapssluk, og en nettjeneste med brukerflukt. Myspace ble lagt ut for salg i februar 2011, men da budfristen gikk ut i slutten av mai, hadde ingen vært villige til å betale minsteprisen på 100 millioner dollar.

Forrige høsts forsøk på å revitalisere Myspace, som et verktøy for å oppdage musikk og underholdning, og med nytt design og logo, ser bare ytterligere ut til å ha drevet vekk brukerne. Oppslutningen har siden fortsatt nedover, noe trafikkgrafen i denne saken illusterer godt.

Myspace ble grunnlagt i 2003, og nådde toppen av sin popularitetskurve og beholdt posisjonen som ledende sosialt nettsted frem til 2008, da de ubønnhørlig ble tatt igjen av hovedkonkurrenten Facebook.

    Les også:

Til toppen