Eniro girer opp nettkrig med nytt oppkjøp

Oppkjøpsrunden i nett-Norge ruller videre. Nå kjøper Eniro, eier av Sol og Gule Sider, opp enda et selskap.

2005 ble året da det norske markedet endelig våknet opp til søkekrigen. I USA har Googles kometaktige aksjekurs og brukervekst forlengst fått de andre konkurrentene på banen og i fjor giret en rekke aktører opp her i Norge.

I tillegg til Schibsteds lansering av Sesam, kjøpte Eniro opp Findexa, selskapet bak blant annet telefonkatalogen.no og GuleSider. Google åpnet dessuten norsk kontor i fjor.

Nå gjør Eniro et nytt hopp. Selskapet har kjøpt prissammenligstjenesten DinPris. DinPris konkurrer blant annet med Kelkoo og Produktguiden, som eies av moderselskapet til digi.no, Aller Internett.

Eniro betaler 31 millioner svenske kroner kontakt og ytterligere 31 millioner svenske kroner avhengig av resultatene over en treårsperiode.

- Vårt mål er å bli nummer èn i Norden også innenfor området for prissammenlignende tjenester, sier Eniros konsernsjef Thomas Franzén i pressemeldingstjenesten selskapet har sendt ut.

DinPris AS tilbyr en uavhengig prissammenligningstjeneste, og har i Norge omlag 300 nettbutikker tilgjengelig på tjenesten. Det norske selskapet ble startet i mars 2004 av Ayman Mackouly, som er majoritetseier og konsernsjef. Etableringen av DittPris i Sverige er i gang, og per i dag har cirka 120 nettbutikker knyttet seg til den svenske tjenesten. Tjenesten skal også lanseres i Finland og Danmark. Mackouly fortsetter i selskapet og vil være en pådriver i den nordiske ekspansjonen.

DinPris fortsetter som separat forretningsenhet innen Enirokonsernet, og kommer finansielt til å rapportere som en del av Eniros virksomhet i Norge.

Til toppen