Oslo kommunes telefonsentraler knytter daglig sammen mellom 15.000 og 20.000 kommunalt ansatte gjennom det største telefonnettverket i sitt slag i Norge. Enitel vant kontrakten etter en anbudsrunde arrangert av Oslo kommune som ønsket å vurdere nye aktører i telemarkedet.
- Dette er den største drifts- og vedlikeholdsavtalen av telefonsentraler som Enitel foreløpig har inngått. Avtalen garanterer vi driftsstabilitet og kontinuerlig oppfølging av kommunens telefonnett, sier direktør for Business Partner i Enitel, Erling Nilsen.
- Vi har i dag mellom 60 og 70 telefonsentraler som er bundet sammen i et internt nettverk med faste linjer. Det betyr at samtaler internt i nettverket ikke belastes med tellerskritt, og det sparer vi betydelige summer på hvert år. Planene videre er å knytte flere av kommunens virksomheter til nettverket, sier Svein Rustad ved System- og regnskapsetaten i Oslo kommune.
Enitel overtar selve driften og vedlikeholdet fra den 15. desember, etter et tre måneders implementeringsprosjekt. Avtalen gjelder for tre år, og kan forlenges med to år.