Enitel går for mobil med solide ambisjoner

85.000 kunder i løpet av ett år, 20 prosent av markedet om fem år og ingen kontantkort er hovedpunktene for Enitels mobilsatsing. Prosjektleder Nora Steinvik, mener nøkkelen til Enitels mobilplaner ligger i selskapets sterke posisjon i bedriftsmarkedet for fasttelefoni.

Enitel startet sin mobilstrategi i vår og kommer på markedet etter en rekke av konkurrentene, men både Steinvik og administrerende direktør i Enitel, Øyvind Hague, sier at selskapet skal etablere seg med et enkelt og tilpassningsdyktig kundekonsept.

- Vi har identifisert 200.000 kunder i vår eksisterende kundemasse bestående av 15.000 bedriftskunder, sier Steinvik.

Dermed planlegger selskapet at 60.000 av disse skal bli mobilkunder innen neste høst, i tillegg til 25.000 privatkunder, i hovedsak innenfor den mest avanserte delen av markedet. Men veksten skal også fortsette, for selskapet vil ha 10 prosent av volumet i mobilmarkedet om fem år, der selskapets andel innenfor bedriftsmarkedet skal være 20 prosent. Det skremmer ikke Enitel at NetCom ikke har mer enn drøye 10 prosent innenfor bedriftsmarkedet etter sju års drift.

- Fordi vi henvender oss til de profesjonelle brukerne vil vi ikke lansere noen spesielle ungdomstjenester fokusert på kontantkort, sier hun, og sier det kommer av at selskapet velger å lansere sine tjenester mot de delene av markedet der en allerede har markedsandeler og kompetanse.

For Enitel sier at selskapet anser seg som den nest største utforderen til Telenor i bedriftsmarkedet, og kanskje nummer tre i privatmarkedet.

Blant de argumentene Enitel selv bruker for å få nye kunder på tråden er en prispolitikk bestående av faste priser innenfor tre ringekategorier, mulighet for totalkundeløsninger som inkluderer fasttelefoni og Internett, samt mulighet for selv å velge mobilnummer innenfor selskapets tildelte serie.

De argumentene skal brukes for hva de er verdt når Enitels selgere starter med bearbeidingen av sine bedriftskunder ganske snart, for blant de er 90 prosent allerede Telenor Mobil-kunder og resten i hovedsak NetCom-kunder.

- Vi er klar over at vi må ta kunder fra konkurrenter, konkluderer Steinvik.

Mobilsatsingen nå kommer bare noen uker før selskapet kanskje får melding om at det sammen med finske Sonera kan starte arbeidet med å planlegge og bygge et tredje generasjons mobilnett (UMTS).

Akkurat det bekymrer ikke Haugen, som sier det ikke er bestemt hvilket varemerke en vil bruke dersom selskapet faktisk får UMTS-konsesjon. - Vi kunne ikke velge ikke å tilby mobiltjenester, sier han.

Leder av distribusjonsapparatet for mobiltjenestene, Stein Bjørntvedt, sier selskapet har vært i samtaler med flere forhandlere, men at en så langt ikke lanserer mobilproduktet over disk, bare gjennom sitt eksisterende distribusjonsapparat ut i bedriftene og gjennom en nystartet Internett-butikk. I tillegg kommer noen få frittstående forhandlere. Det at selskapet kjøper mobilkapasitet gir innen automatisk innpass i NetComs Klart Svar-tjeneste, selv om Enitel også har vært i samtaler med de.

- Det er i første rekke en forbrukerorientert kjede, sier Bjørntvedt, som tror det vil skje en rekke spennende ting på distribusjons- og forhandlersiden den nærmeste tiden med nye former for distibusjon til kundene.

Til toppen