Enkle mobile øker mest i India

Operatørene skreddersyr taletjenester til bønder og fiskere.

Naitale (NTB-AFP): Indias urbane eliter gleder seg til å få avanserte 3G-tjenester. Men på landsbygda kjemper mobilselskapene om å kapre kunder med billige, enkle telefoner og skreddersydde tjenester til bønder og fiskere.

Det indiske mobilmarkedet er enormt, men gir selskapene andre utfordringer enn i Europa eller USA. En vanlig mobilbruker på landsbygda i India har kanskje ikke tilgang på stabil strømforsyning, men ønsker seg en telefon med et batteri som varer lenge. Eller en som kan lades med solceller.

Enkel teknologi som er lett å bruke og som ikke koster skjorta, er viktige stikkord når kunden for eksempel er en indisk drue- og tomatbonde. Men også han vil ha skreddersydde tjenester.

– Kommer det til å regne i morgen, spør Sanjay Sathe (36) i mobiltelefonen. På marathi, et av mange språk som snakkes i landet, får han vite at det er ventet 25 millimeter regn og rundt 24 grader. Han får dessuten vite hvordan han skal behandle en sykdom han har sett på noen av plantene sine.

Tale viktigst
Det tegnes mellom 16 og 20 millioner nye mobilabonnementer i India hver måned. Det siste året har antallet mobilkunder steget med 49 prosent til 617,5 millioner.

Nokia 1280 uten abonnement koster i underkant av 1200 rupi, dvs rundt 150 kroner.
Nokia 1280 uten abonnement koster i underkant av 1200 rupi, dvs rundt 150 kroner.

For mange indere er det foreløpig lite interessant med internettforbindelse med høy hastighet og andre høyteknologiske funksjoner.

– Det viktigste markedet er fortsatt tale, sier Amit Ahire, som er analytiker innen telekommarkedet i Ambit Capital i Mumbai. Han forteller at mobilselskapene er på utkikk etter produkter som passer for spesielle områder, og tjenester på lokale språk. Telefoner til under 250 kroner er et marked i vekst.

Kontantkort og regntrekk
Sathe er en av anslagsvis 400 millioner småbønder i India. Han har en svært enkel mobiltelefon med kontantkort og regntrekk, som bare kan brukes til vanlige samtaler og sende og motta SMS. Han mottar dessuten automatiske oppringninger hver dag der han får vite værutsiktene og dessuten markedsprisene for varene han produserer. Sim-kortet kostet ham 16 rupi (2 kroner).

Abonnementet fra Indias ledende mobiloperatør, Bharti Airtel, gir ham også tilgang til en hjelpetjeneste der han kan få råd fra eksperter til en rimelig minuttpris.

I delstaten Maharashtra tester et selskap ut muligheten for å styre vanningssystemer via mobiltelefonen. I Tamil Nadu i sør kan fiskerne få informasjon om vær, fiskeforhold og markedspriser på tamilsk.

– Markedet på landsbygda i India er en stor mulighet, men også en stor utfordring, forteller Marten Pieters, sjef for Vodafone Essar.

De avanserte 3G-tjenestene kommer til India i løpet av denne måneden, og håpet er at også landsbygda etter hvert kan ta del i den nye teknologien. Selskapene ser store muligheter til å tilby tjenester innen helsesektoren eller utdanning.

Men problemene i strømforsyningen og mangelen på infrastruktur gjør at det ennå vil ta lang tid før den gjengse indiske bonden får glede av nyvinningene. Og fortsatt er det mange som ikke har råd til selv de billigste telefonene. (©NTB)

Til toppen