Enklere å varsle myndighetene om hull i gata

Lanserer landsdekkende tjeneste hvor alle kan melde inn feil og problemer.

Den landsdekkende tjenesten FiksGataMi ble lansert i dag av NUUG (Norwegian Unix User Group), med støtte fra Friprogsenteret og Departementenes Servicesenter.

Tanken med tjenesten er at brukerne skal kunne gå inn på nettstedet å rapportere om og diskutere primært trafikkrelaterte problemer de har funnet i sitt nærområde, uten å måtte forholde seg til hvilken offentlig etat som skal ha beskjed. FiksGataMi vil sende e-post til lokale myndigheter basert på den geografiske plasseringen til problemet.

– Innbyggere skal kunne melde problemer i sitt nærområde, uten å tenke på hvilken offentlig virksomhet som er ansvarlig, sier Petter Reinholdtsen, prosjektleder for FiksGataMi og leder i Norwegian Unix, i en pressemelding.

– Prosjektet er basert på fri programvare, og teknologien er utviklet i samarbeid med det engelske prosjektet FixMyStreet, fortsetter Reinholdtsen.

digi.no omtalte tjenesten allerede i slutten av desember, på et tidspunkt hvor mye ennå ikke hadde kommet på plass. Situasjonen for tjenesten er en helt annen nå.

– FiksGataMi er en tjeneste som dekker alle norske kommuner, noe som skiller den fra lignende tjenester som er lansert tidligere, sier fungerende direktør i Friprogsenteret Christer Gundersen, i en pressemelding.

– Noen kommuner har gjort lignende prosjekter tidligere men da begrenset til det området deres kommune dekker. FiksGataMi gjør det også mulig for brukerne selv å melde fra når problemer er løst. Dette er helt nytt og er på mange måter som å flytte litt av saksbehandlingen ut til innbyggerne, poengterer Gundersen.

Når en bruker av FiksGataMi ønsker å varsle om et problem, kan vedkommende plassere problemet geografisk ved å skrive inn et stednavn, et postnummer eller en gateadresse i søkefelt. Da blir man vist et kart hvor man kan markere problemområdet mer nøyaktig.

FiksGataMi-skjema for å sende inn melding om feil og problemer med veinettet.
FiksGataMi-skjema for å sende inn melding om feil og problemer med veinettet.

Deretter blir man bedt om å fylle ut enkelt skjema. Det er ikke bare hull i veien man kan varsle om. Kategorilisten omfatter en rekke alternativer, inkludert blant annet snøbrøyting, skilting, forsøpling, tette avløpsrister og forlatte kjøretøy. Man kan også laste opp et bilde som illustrerer problemet.

FiksGataMi benytter det dugnadsbaserte kartet OpenStreetMap, som i mange områder er fullt på høyde med offentlige eller kommersielle karttjenester, men som i andre områder har en del mangler. Det er brukerne selv om oppdaterer og forbedrer OpenStreetMap.

NUUG skriver i pressemeldingen av lanseringen av FiksGataMi har blitt gjort mulig ved at brukergruppen også har lansert tjenesten mapit.nuug.no, som gir maskinell tilgang til informasjon om geografisk plassering av blant annet kommune- og fylkesgrenser.

Foreløpig er det bare registrert omtrent ti problemer i FiksGataMi, men antallet vil sikkert øke betydelig etter hvert som tjenesten blir kjent. Ifølge NUUG mottar britiske FixMyStreet rundt 2000 meldinger per uke.

    Les også:

Til toppen