App Linkk gjør det enklere for leverandører av mobilapplikasjoner å dyplenke til innhold i andre mobilapplikasjoner. En konsekvens er at innhold i mindre grad må vises i nettleseren på slike enheter. (Bilde: App Links)

Enklere lenking på tvers av mobilapper

Facebook gjør ny teknologi åpen for alle.

Facebook lanserte i går App Links en åpen kildekode-basert, kryssplattform-teknologi som skal gjøre det enklere for utviklere å lenke til innhold i (andre) mobilapplikasjoner. Mens dyplenking stort sett er enkelt og smertefritt på weben, er det ingen standardisert måte å gjøre dette på tvers av mobilapplikasjoner og plattformer. Lenkingen lar seg i blant gjøre, men er ofte krevende CC

Et eksempel på en slik lenking, kan være at man i en lynmeldingsapp på mobilen klikker på en lenke til et Instagram-bilde. I stedet for at bildet åpnes i nettleseren, blir det åpnet i Instagram-appen. I tillegg til Facebook selv, har blant annet Dropbox, Spotify, Pinterest, Hulu og Flixster kunngjort støtte for App Links, som så langt er tilgjengelig for iOS, Android og Windows Phone.

Det er selvfølgelig nødvendig for en applikasjon som støtter App Links å vite om applikasjonen til en innholdsleverandør som det lenkes til, også støtte App Links. Dyplenking i applikasjoner gjøres på litt forskjellige måter på de tre nevnte mobilplattformene, men informasjonen om hvilken app en lenke skal åpnes i, blir lest fra noen nye metatagger som er lagt inn på de enkelte websidene til innholdsleverandører som støtter App Links.

For eksempel kan man i kildekoden til denne siden hos MovieTickes.com se tagger som dette:

Disse forteller hvilken applikasjon som skal åpne innholdet på henholdsvis iOS og Android, samt hvilken URL applikasjonen skal benytte.

Dersom applikasjonen det vises til ikke er installert, er det flere retrettmuligheter. Man kan for eksempel velge av innholdet da skal vises i nettleseren, eller lede brukeren til markedsplassen hvor applikasjonen kan installeres.

Utfordringen er de innholdsleverandørene som kun tilbyr innholdet i apper, uten å ha et webbasert alternativ. I disse tilfellene vil det kunne benyttes en spesiell indeks over metadataene, enten en innholdsleverandøren tilbyr selv, en indeks Facebook tilbyr eller en tredjepartsløsning.

Flere detaljer finnes her.

Til toppen