Skjermbildene fra en smartphone starter til venstre med at man bestemmer seg for å kjøpe en gjenstand. Den mobiltilpassede nettbutikken tilbyr Paypal som en av flere måter å betale på. Man taster inn e-postadresse og passord. Helt til høyre vises kvitteringen fra Paypal.

Enklere mobilhandel med Paypal

Håper på norsk Mobile Express Checkout-lansering i første halvår 2011.

1. juli kunngjorde nettbetalingstjenesten Paypal en ny tjeneste, Mobile Express Checkout, som skulle gjøre det enklere for brukere å betale for varer de kjøper gjennom e-handel fra mobiltelefonen.

Markedssjef Catrine Andersson i Paypal, med ansvar for blant annet Norden, sier til digi.no at tjenesten har fått sin første nettbutikk i Sverige: Mobilutgaven av Holllywood.se tilbyr nå Mobile Express Checkout som betalingsmåte. I andre land tilbys den forenklede Paypal-betalingstjenesten på blant annet Bazarchic og Frankrike og The Gift Experience i Storbritannia. Løsningen betatestes av Buy.com og Nike.com.

– I Norge har vi ingen mobile nettsteder på ordningen ennå. Vi har vært i diskusjoner med et antall større aktører. Vi håper på lanseringer i løpet av første halvår, sier Andersson.

Skjermbildeserien øverst i denne artikkelen er hentet fra Bazarchic, og viser sekvensen fra man bestiller en statue fra en mobiltilpasset nettbutikk, til man får en bekreftelse på at betalingen er gjennomført gjennom Paypal.

– Fordelen for brukeren, er at man ikke lenger trenger å knote med å oppgi kreditkortdata. Det holder med en e-postadresse og et passord, sier Andersson.

Tjenesten legger igjen en informasjonskapsel («cookie») slik at feltet for e-postadresse forhåndsutfylles dersom man har brukt Mobile Express Checkout før.

Mange oppfatter Paypal som hensiktsmessig fordi man betaler fra en konto spesielt beregnet på netthandel, og som man fyller opp etter behov, i stedet for å betale fra en vanlig bankkonto. Paypal mener dette gir en klar sikkerhetsgevinst. Mobile Express Checkout gjør det mulig for et mobilt nettsted å forenkle Paypal-betalingen på samme måte som Express Checkout gjør på et vanlig nettsted.

Andersson tror tjenesten vil appellere til mobilutgaver av mange nettbutikker, fordi den tilbyr brukeren en pålitelig og enkel måte å betale for varer.

– Norge og andre skandinaviske land har mange smartphone-brukere. Vi har et eget salgsapparat som promoterer den nye tjenesten, og vi håper å komme med flere løsninger for enklere betaling over nett.

Andersson sikter blant annet til at mobiltilpassede nettbutikker også kan velge å tilby betaling gjennom en egen «app-plattform», formelt kalt Adaptive Payments Mobile Payments Library som er tilgjengelig for iPhone og Android.

Prinsippet her er at brukeren logger seg på Paypal i en «app», og tar med seg denne påloggingen når man betaler i andre nettbutikkers app.

Å være konstant logget på Paypal innebærer en risiko for at andre kan tømme kontoen hvis de skaffer seg uberettiget tilgang til mobiltelefonen. Andersson understreker at Mobile Express Checkout krever ny innlogging ved hver betaling, og følgelig ikke medfører denne risikoen. De som tyr til Paypal via en app kan deaktivere app-en gjennom funksjonen «Mobile devices and push notifications» etter å ha gått inn på Paypal-kontoen fra en pc.

Til toppen