Enklere spillutvikling med Cell-prosessor

Prosessoren som blant annet skal benyttes i neste generasjon av PlayStation, skal gjøre det enklere å utvikle spill.

Cell-prosessoren, som utvikles i samarbeid av IBM, Sony og Toshiba, skal som kjent benyttes i neste generasjon av Sonys spillkonsollplattform, PlayStation.

Ifølge News.com hevder IBM nå at prosessoren ikke bare skal gi PlayStation bedre ytelse, men også den også skal gjøre det enklere å utvikle spill til "PlayStation 3" enn til dagens modeller. PlayStation 2 er kjent for å ha et spesielt komplekst kretsdesign å utvikle til.

- Vi er svært klar over behovet for å balansere mellom innovasjon i arkitekturen og muligheten til å ta i bruk den innovasjonen, sa H. Peter Hofstee, forsker ved IBMs divisjon for systemer og teknologi, under en pressekonferanse i forrige uke.

- Lærekurven for denne plattformen bør bli betydelig bedre enn den forrige, sa han.

I tillegg til at Cell-brikkene vil benyttes i PlayStation-maskinene, vil brikkene også kunne benyttes i arbeidsstasjonene spillutviklerne benytter som å produsere spillene. Ifølge Hofstee skal dette redusere tiden utviklerne benytter for å vente på at animasjoner de lager skal genereres.

- Vi mener at utviklere som benytter disse arbeidsstasjonene vil få en mye raskere og sømløs utviklingsprosess.

De tre selskapene som står bak Cell-brikken har annonsert planer om å starte opp testproduksjon av brikken tidlig neste år. Senere på året vil de første Cell-baserte arbeidsstasjonene komme på markedet.

I tillegg til dette, planlegger Sony og Toshiba å selge HDTV-apparater som er basert på brikken. Disse skal komme i 2006. Det er også ventet at PlayStation 3 vil komme i 2006.

Det finnes også planer om å benytte Cell i visse typer superdatamaskiner, servere for streaming av lyd og video, samt systemer for bildeanalyse.

Cell-prosessoren er i korte trekk en 64-bits prosessor utstyr med flere Power-baserte kjerner som skal ta i bruk synergieffekter for å øke flyttalsytelsen. Prosessoren er optimalisert for oppgaver med stort behov for regnekapasitet, sanntidsapplikasjoner, samt omfattende multimedieapplikasjoner, for eksempel spill eller film. Spesielt skal bussbåndbredden, både mellom de enkelte prosessorene og mellom prosessorene og minnet, være høy.

Systemer med brikken skal kunne benytte flere operativsystemer på én gang. Den skal maskinvarebasert støtte for systemer som skal sikre opphavsrett.

Cell vil produseres ved hjelp av 90 nanometers SOI-teknologi (Silicon-on-insulator).

Til toppen