Enonic vil ut på volummarkedet

Utfordrer Episerver med driftet innholdsforvaltning på månedsbasis.

Enonic har bygget seg opp som leverandør av løsninger for innholdsforvaltning og presentasjonsportal – markedsført som «CMS Enterprise» («content management system») – til store bedrifter som Gjensidige, Norsk Tipping, TINE, Statens Vegvesen og Posten Norge. I tillegg har de hatt to løsninger, henholdsvis «Basic» og «Express», beregnet på mindre brukere.

I dag lanseres en ny pakke for komplett CMS, nå som ferdig driftet tjeneste til et fast månedsbeløp: publisering.no.

Etablering koster tilsvarende én månedsleie, og det er ingen bindingstid utover tre måneders oppsigelse. Det er tre tjenestenivåer, sølv, gull og platina, og månedsleie starter på 6 900 kroner.

– Lanseringen av publisering.no innebærer at vi sitter igjen med to tilbud. Vi opprettholder Enonic CMS Enterprise som før. Tjenestene Basic og Express fjernes til fordel for publisering.no, forklarer administrerende direktør Haakon Skaarer i Enonic til digi.no.

Skaarer understreker at funksjonsmessig er CMS Enterprise og publisering.no identiske. Velger man topp tjenestenivå på publisering.no får man det samme som med CMS Enterprise. Forskjellen ligger i at man overlater til driften til Enonic, og kan budsjettere med et fast månedsbeløp til lisens, vedlikehold og drift.

Kunder som i dag har Basic eller Express, går over til publisering.no. Skaarer kan dermed allerede skilte med kunder som Toyota Norge, Norad, Mills og Regnskogfondet.

– Poenget for oss er å nå ut til et mer volummarked, som vi hittil er ekskludert fra.

Skaarer forklarer at det å måtte ut med en høy lisenskostnad i starten av et prosjekt, virker hemmende på kunder og prosjekter i dette segmentet.

– Det spiser opp det som skulle vært brukt til å komme videre.

Enonic vil i hovedsak satse på partnere for å nå ut til den nye målgruppen.

– Overfor store bedrifter arbeider vi med partnere som Bekk og Avenir. Formidlingen av publisering.no vil i hovedsak skje gjennom partnere som Halogen, Uniform, Tarantell og NetLife Research.

Dette er partnere mest kjent for webdesign, interaksjonsdesign og analyse, mens Bekk og Avenir også har mye å bidra med på den tekniske siden.

– Vi ser for oss at teknisk kompetanse fra Enonic trekkes inn i prosjekter mot publisering.no, sier Skaarer.

Et prosjekt for å legge opp en løsning med innholdsforvaltning og presentasjonsportal gjennom publisering.no regner Skaarer med vil koste fra 100 000 kroner og oppover.

– Vi tar altså ikke sikte på å treffe de minste kundene. Vi skyter mot segmentet der Episerver har mange kunder, presiserer Skaarer.

Avtalevilkårene gjør at publisering.no også egner seg for kortvarige løsninger, for eksempel spesielle kampanjer, mener Skaarer. Han mener tilbudet derfor åpner nye muligheter.

Muligheten for kortvarige prosjekter aktualiserer spørsmålet om hva som skjer når man avslutter et kundeforhold til publisering.no.

– Det ligger i avtalen at vi i så fall er forpliktet til å overføre det vi har av kundens data til et standard medium, og overlevere det til kunden, forsikrer Skaarer.

    Les også:

Til toppen