Enorm pågang stoppet skatteetaten

Årsaken til at skatteetaten.no fikk problemer er enkel: Antall internett-leveringer doblet seg.

Lørdag kveld var siste mulighet for å levere selvangivelsen og ute på kvelden ble belastningen for høye for skatteetaten.no. Om det var serverkapasiteten eller Internett-forbindelsen som ikke strakk til er foreløpig uklart, men årsaken er enkel.

For i dag offentliggjorde Skattedirektoratet tall som viser en ekstrem vekst i bruken av elektroniske kanaler. Godt over halvparten av de 3,2 millioner selvangivelsene norske skattebetalere ble levert på nett, telefon eller SMS.

Nytt i år var den Accenture-designede løsningen som gjorde at man kunne redigerer alle poster i selvangivelsen på nett. Dette bidro trolig tungt til doblingen i antall nettleveringer som gikk fra 675.000 til i fjor til 1.255.000 i år.

Det har også vært en svak økning i SMS-levering, mens levering på telefon har gått litt ned.

Tallene viser også hvorfor serverne stoppet opp på lørdag kveld. Hele 197.225 leverte selvangivelsen på lørdag.

Da trafikken toppet seg på internett noen timer før fristen utløp 30. april, ble det kø på nett-tjenesten. Køen løste seg opp i løpet av en times tid, men Skattedirektoratet besluttet likevel å utsette leveringsfristen med ett døgn for alle leveringsmåter: nett, telefon, SMS og papir.

Til toppen