Enorme tap kan svekke Groupon IPO

Har formelt søkt om børsnotering, og gitt innsyn i et merkelig regnskap.

Groupon er en internasjonal distributør av rabattkuponger, som har vært virksom i to og et halvt år. Selskapet har hatt en utrolig vekst, og en mulig børsintroduksjon har høstet stadig større interesse.

De siste ukene har børsintroduksjonene til Yandex, Renren og Linkedin gjort gründere og tidlige investorer styrtrike: IPO-ene brakte inn langt mer enn ventet, og de første børsdagene så aksjekursene skyte enda lenger opp. Advarsler om ny IT-boble har hittil ikke stagget tendensen.

I går leverte Groupon en formell søknad om børsintroduksjon. Søknaden gir innsyn i et regnskap som dokumenterer en eventyrlig omsetningsvekst, og en enda raskere vekst i utgiftene til markedsføring. Driften har et akkumulert underskudd på 576 millioner dollar (2,2 millioner i 2008, 6,9 millioner i 2009, 450 millioner i 2010 og 117 millioner i første kvartal 2011).

Søknaden formidler ingen forhåpninger om rask overgang til lønnsomhet. I stedet inneholder den denne advarselen:

– Vi kan ikke være sikre på at vi vil oppnå eller øke lønnsomheten kvartalsvis eller på årsbasis.

Formelt sett dreier børsintroduksjonen seg om å hente inn 750 millioner dollar. Wall Street Journal siterer ikke-navngitte dit hen at man vil prøve å hente inn nærmere en milliarder dollar. Da vil i så fall svare til en markedsverdi på 20 milliarder dollar. Andre ikke-navngitt kilder sier til New York Times at IPO-en kan hente inn opptil 3 milliarder dollar, og at selskapet i så fall vil oppnå en markedsverdi på 30 milliarder dollar. Med enda andre kilder, havner Bloomberg på 25 milliarder dollar.

Regnskapene som er offentliggjort i forbindelse med søknaden om børsintroduksjon, viser følgende utvikling fra første kvartal 2010 til første kvartal 2009:

  • Omsetningen økte med en faktor på 14, til 645 millioner dollar. I hele 2010 var omsetningen 713 millioner dollar.
  • Tallet på abonnenter økte fra 3,4 millioner til 83,1 millioner.

I søknaden presenterer Groupon et alternativt regnskap, som ikke bygger på reglene i GAAP («generally accepted accounting principles»). Har innføres et lønnsomhetsmål kalt «adjusted consolidated segment operating income». Ifølge Financial Times går «justert CSOI» ut på å trekke markedsføringsutgiftene ut av regnskapet. Da får man et driftsresultat i pluss, på 60,5 millioner dollar i 2010 og 81 millioner dollar i første kvartal 2011.

Mange av analytikerne som uttaler seg om Groupons IPO maner til forsiktighet.

De peker bare på at Groupon selv ikke tror på lønnsomhet i overskuelig framtid. De peker også på at forretningsmodellen er uhyrlig lett å etterligne, og at det allerede er kartlagt 482 Groupon-kloner. De oppfatter at veksten i hovedsak skyldes det store antallet selgere som Groupon har ansatt og den intense markedsføringen på nett. Utgiftspostene til disse har økt mer enn omsetningen, og det kan være grunn til å tvile på at omsetningen vil kunne opprettholdes når markedsføringen og salgsvirksomheten reduseres.

Slik sett er det spesielt illevarslende at Groupons bruk av «justert CSOI» for å argumentere for egen lønnsomhet, nettopp forutsetter at man ser helt bort fra utgiftene til markedsføring.

Den videre gangen i Groupons IPO vil kunne brukes som et mål på i hvilken grad investorene tiltrekkes av utsikter til verdiskapning, eller om det hele dreier seg om å tjene maksimalt så lenge det varer, og håpe at andre blir sittende igjen med svarteper.

Til toppen