Enormt julesalg for Yahoo!

Yahoo! opplyser at ordrevolumet på selskapets amerikanske handelsnettsteder nesten doblet seg i årets julestri sammenliknet med samme periode i fjor. Nyheten førte til at Yahoo!s aksjekurs steg 5,5 prosent.

Internett-selskapet, som tilbyr en rekke tjenester som gratis epost, spill, aksjekurser og nyheter, sier antallet ordrer fra andre land enn USA var over seks ganger høyere enn i jula i fjor. Selskapet, som registrerer "julesalg" i perioden 24. november til 24. desember, vil imidlertid ikke avsløre det totale salget på sine handelsnettsteder, skriver Wall Street Journal.

Meldingen om den solide utviklingen den siste måneden er definitivt et lyspunkt for Yahoo!. Selskapet har slitt med skeptiske investorers frykt for at de mange dot.com-konkursene og bransjens generelle finansielle problemer vil føre til at Yahoo!s hovedinntektskilde, webannonsering, i økende grad vil dunste vekk. Investorer og analytikere har også uttrykt skepsis til at den økonomiske nedgangen vil påvirke julesalget negativt, men de nye opplysningene fra Yahoo! tyder på at så ikke er tilfelle.

Julesalget passerte 8,7 milliarder dollar i år, sammenliknet med 4,2 milliarder dollar i samme periode i fjor, ifølge en fersk rapport fra teknologianalytikerne i PC Data og investeringsbanken Goldman Sachs.

Fremdeles er det slik at Yahoo!s investorer ser mer nøye på annonseutviklingen enn antallet julekjøpende nettbrukere, sier analytiker John Corcoran i CIBC World Markets til Wall Street Journal. - Likevel, siden Yahoo! tjener en prosentvis andel av hver transaksjon som gjennomføres via deres websider, er det slik at enhver positiv indikasjon på høyere salg vil bidra til å øke selskapets samlede omsetning, sier han.

- Dette er gode nyheter, javisst - tallene er pene - men det er først i januar, når Yahoo!s samlede tall for fjerde kvartal er klare, at vi kan si noe sikkert om utviklingen i selskapet, sier Corcoran til Wall Street Journal.

Til toppen