Entreprenører bygger trådløs by

Stein Håvard Ludvigsen sluttet i Kampanje.com for å bygge opp den trådløse virtuelle byen BurstCity. Nå håper han og partnerne at byen blir overbefolket av "wappere" og andre trådløse.

Tidigere Kampanje.com- og Dagens Næringsliv-journalist, Stein Håvard Ludvigsen, kan mistenkes for å ha en liten byplanlegger i magen. Sammen med noen partnere har han dratt ut i cyberspace og etablert byen BurstCity, en by for alle som har et trådløs Internett- apparat, for eksempel WAP.

Enkelt fortalt er BurstCity en tredimensjonal by man navigerer seg rundt i. Skal man lese nyheter, spaserer man opp til "Akersgata" hvor nyhetene fra de forskjellige leverandørene er slått opp på veggen. Skal man kjøpe seg et par sko går man til et kjøpesenter eller en butikk.

Tjenesten er på test-stadiet, og er ikke åpen for offentligheten. Uansett er det ventet at innflytterne i byen kan være på plass i løpet av høsten.

Markedsmann Tomas Høglo er med på prosjektet og tar seg av markedssiden. Han mener at BurstCity vil åpne for profilering blant annonsører som ikke har ansett WAP eller andre trådløse Internett-konsept som gode reklamekanaler. Men det er ikke WAP som er det ultimate for selskapets målgruppe, da denne standarden snart vil bli erstattet med en ny.

- Vi venter jo på bedre båndbredde, slik at det både går raskere og at man får en langt bedre kvalitet på tjenesten. Den er plattform-uavhengig, den eneste plattformen det er snakk om er egentlig geografi, sier Ludvigsen i et intervju med digi.no.

BurstCity-gründerne skal tjene penger på å selge "eiendommer" til aktører som ønsker å profilere seg, og selge varer. For at selskapene skal være interessert i å skaffe seg eiendommer i den virtuelle byen må det komme til brukere. Dette tror ikke gründerne, eller bybestyrerne i BurstCity, vil by på store problemer.

- Vi har hentet mye av inspirasjonen fra dataspill. Vi tror at folk vil like å bruke denne tjenesten, den gir jo langt større frihet enn andre, tilsvarende tjenester på nettet, sier Ludvigsen til digi.no.

Det fine med byen er at den kan bygges ut i det uendelige, med nye bygninger og tjenester. BurstCity har for det meste fokusert på å få den tekniske løsningen på beina. Fem personer er inne i prosjektet, de flerste programmerere. Nå er den tekniske løsningen på plass, og den fungerer.

- Vi er i samtaler med annonsenettverk som skal hjelpe oss med å selge "eiendommene," sier Ludvigsen. Når denne jobben er ferdig skal tjenesten lanseres.

- Fordelen med systemet vårt er at vi enkelt kan skreddersy "byen" til forskjellige formater. Fokuset vårt vil ligge på håndholdte, trådløse enheter. Vi kan skreddersy løsningen til de forskjellige enhetene og apparatene, det er en veldig liten jobb, sier Høglo til digi.no.

Blir byen en suksess, noe gründerne tror, skal idéen eksporteres til utlandet. - Fungerer det i Norge, fungerer det i andre land også, sier Ludviksen.

Investorer er ikke et prioritert område for BurstCity, i alle fall ikke i første omgang. - Vi vil først få salget opp å stå. Ha tjenesten ferdig før vi eventuelt går til investorer, sier Ludvigsen.

Til toppen