BEDRIFTSTEKNOLOGI

ePocket kjøper dansk konkurrent

Fusjon med WPA Mobile skal være et skritt mot europeisk ledelse innen mobil feltservice.

Med Handyman erstattes papirarbeidet med digital interaktivitet der bedriftens ordre- og økonomisystemer oppdateres i sanntid.
Med Handyman erstattes papirarbeidet med digital interaktivitet der bedriftens ordre- og økonomisystemer oppdateres i sanntid. Bilde: ePocket
10. juni 2011 - 09:35

Norske ePocket Solutions – kjent for feltservicesystemet Handyman – melder at de har kjøpt en dansk konkurrent, WPA Mobile.

Handyman brukes i bedrifter med serviceteknikere, montører og håndverkere for å registrere, formidle og logge oppdrag. Mannskapet i felten gjør «papirarbeidet» på en smart mobiltelefon med programvare i direkte kontakt med bedriftens sentrale systemer. ePocket har utviklet og markedsført systemet siden 1998. Løsningen gjennomgikk en større oppgradering til versjon 7 i november i fjor. En viktig forbedring var muligheten til å betjene mobilklienten offline, det vil si også i områder uten mobildekning eller der trådløs kommunikasjon ikke er tillatt.

WPA Mobile har et tilsvarende system, med en klient som kan kjøres enten på en Windows-pc eller en smart mobiltelefon.

ePocket har 1500 kunder og datterselskaper i Sverige og Tyskland. WPA Mobile har 500 kunder. Det sammenslåtte selskapet vil få 2000 kunder og mer enn 25.000 brukere i Skandinavia, det kontinentale Europa og Storbritannia.

Administrerende direktør i ePocket, Jarl Spandow, forklarer at markedet for mobile serviceløsninger er fragmentert, og at det er mange små leverandører.

– Krav til økt funksjonalitet og nye mobile plattformer krever større utviklingsenheter for å kunne tilby kundene «best in class»-løsninger. Ved at slå seg sammen skaper ePocket og WPA ikke bare en ledende europeisk leverandør, de to selskapene utfyller hverandre perfekt og det nye konsernet vil kunne tilby både «on-site» mobile serviceløsninger til større bedrifter og en SaaS-modell [«software as a service»] til små og mellomstore bedrifter, sier han.

Den nye ePocket ventes å nå en omsetning i overkant av 65 millioner norske kroner i 2011. Selskapet vil sysselsette 65 personer fordelt på kontorer i Oslo, København, Göteborg og Dortmund.

ePocket ble for øvrig i går tildelt Telenors partnerpris for 2011.

Prisen er på 100.000 kroner. Den ble vunnet for Handyman 7 integrert med elektronisk kjørebok fra ABAX, en løsning som stadig flere norske håndverksbedrifter investerer i. Løsningen brukes blant annet av Bravida, Sønnico, G4S, AF Gruppen og ThyssenKrupp.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.