Glemte å informere kundene om e-postproblemer.

Epost-trøbbel for Ice

Nede i dagesvis uten å informere kundene.

Ice.net, den tredje største leverandøren av mobilt bredbånd i Norge, har trøbbel med sin utgående e-postserver.

I dagesvis har ikke kundene fått sent meldinger gjennom smtp.ice.no. Flere uavhengige kilder reagerer med frustrasjon overfor digi.no.

Særlig opplever kundene det lite hensiktsmessig at Ice.net ikke har opplyst om problemene på selskapets nettsider.

- I tre dager har Ice sin smtp-server vært nede, uten å legge ut driftsinformasjon på nettsidene. De svarer heller ikke på kundehenvendelser, sier en kunde.

Ice-sjef Eivind Helgaker var ikke kjent med problemene da digi.no tok kontakt fredag formiddag.

Senere fikk vi bekreftet problemene fra selskapets IT-avdeling.

- Ventelo har endret smtp-server uten å si fra til oss. De har byttet IP-adresse. Dette oppdaterer vi nå, så skal dette være i orden så fort DNS-record er oppdatert, sier Ice.net sin IT-sjef Geir Rastad til digi.no.

Ifølge Rastad kan deres utgående e-postserver i beste fall være tilgjengelig for kundene om en time. I verste fall kan det gå ytterligere ett døgn.

Etter at digi.no tok kontakt med Ice.net har selskapet lagt ut følgende driftsmelding på nettsidene sine:

Vi har tekniske problemer med vår SMTP server. Feilene er funnet, men pga av omruting av trafikk vil den virke som normalt i løpet av dagen.

Til toppen