Surface-brettene som brukes av spillerne er godt beskyttet. (Foto: NFL)

Er det en Surface eller en iPad?

Amerikanske sportskommentatorer ser ikke forskjellen.

Selv om Microsoft skal ha betalt enorme 400 millioner dollar for en sponsoravtale med den amerikanske fotball-ligaen NFL, som blant annet innebærer at Surface Pro-hybridmaskinene er det offisielle nettbrettet til ligaen, ser det ut til at det hjelper lite på den generelle oppfatningen av nettbrett.

Under en kamp mellom Atlanta Falcons og New Orleans Saints sist søndag ble nemlig Surface-maskinene flittig vist i bruk på TV-sendingen. Spillerne og trenerne bruker dem til å analysere og planlegge kampen mens de sitter på sidelinjene. Tidligere brukte NFL svart-hvite bilder av formasjonene til lagene, disse bildene ble tatt av lagenes fotografer med Polaroid-kameraer, og studert underveis i kampen.

Avtalen mellom Microsoft og NFL ble iverksatt tidligere i sommer, og er på mange måter banebrytende for ligaen.

Alle lag har nemlig fått spesialtilpassede Surface Pro 2-maskiner, som sitter i temperaturkontrollerte skap med plass til 13 slike. Skapene har for øvrig tydelige Surface-logoer. 12 maskiner til brukes av dommere og andre observatører.

Alle maskinene er pakket inn i beskyttende gummi-etui.

NFL forbyr i utgangspunktet bruk av elektroniske hjelpemidler under kampene, så Microsoft har utviklet private trådløse nettverk som er utplassert på alle stadionene, og maskinene kobler seg kun til disse. De har også kun installert én applikasjon, nemlig den som brukes for å se på bildene og annotere disse. Lagene får heller ikke studere video-opptak, og de får bare lov til å bruke brettene under kampene. Resten av tiden er de låst ned.

Problemet er at kampens kommentatorer ikke er helt oppdatert på hverken teknologifronten eller sponsorforholdene.

Video via The Verge.

Under den nevnte kampen refererte en av kommentatorene til Surface-brettet først som en iPad, og så som «iPad-aktige verktøy».

Avtalen med NFL har ingen innvirkning på TV-kanalene som sender kampene og deres kommentatorer, men det er likevel oppsiktsvekkende at iPad er blitt så synonymt med nettbrett at selv produkter av helt andre merker, med helt andre teknologier, blir blandet med Apples løsninger.

    Les også:

Til toppen