Det er bransjebladet Aperitif som nå profilerer seg via bannerannonser på Oslo Børs sine internettsider.
Papirutgaven av tidsskriftet utgis i samarbeid med Den Norske Vinkelnerforening og er i utgangspunktet et fagblad kun tilgjengelig for ansatte i bedrifter med skjenkebevilling. Årsaken er at bladet inneholder annonser for alkoholholdige drikker.
Hvorvidt børsen er det beste stedet å profilere seg mot vinkelnere og bartendere er noe usikkert.
Arbeider du ikke i restaurantbransjen skal du nå altså likevel kunne lese deler av det redaksjonelle stoffet på nettet, for det er som kjent ikke forbudt å skrive om vin, brennevin, øl og mat, hevder selskapet Apéritif AS på sine hjemmesider.
Balansegangen her synes hårfin. Spørsmålet synes å bli om det kan regnes som alkoholreklame å annonsere med drinkoppskrifter for å trekke folk utenfor bransjen inn i tidsskriftet.
At aksjemarkedet nå om dagen kan ha behov for en real oppstiver er en annen skål.
digitoday.no prøver å kontakte Rusmiddeldirektoratet, Oslo Børs Informasjon AS og Aperitif for å få kommentarer til saken.