Er du tørst - gå på Børs

Oslo Børs åpnet nylig for reklame på sine nettsider. Dette markedet vil gjerne alkoholtidskriftet Aperitif profilere seg mot og tilbyr de besøkende drinkoppskrifter.

Det er bransjebladet Aperitif som nå profilerer seg via bannerannonser på Oslo Børs sine internettsider.

Papirutgaven av tidsskriftet utgis i samarbeid med Den Norske Vinkelnerforening og er i utgangspunktet et fagblad kun tilgjengelig for ansatte i bedrifter med skjenkebevilling. Årsaken er at bladet inneholder annonser for alkoholholdige drikker.

Hvorvidt børsen er det beste stedet å profilere seg mot vinkelnere og bartendere er noe usikkert.

Arbeider du ikke i restaurantbransjen skal du nå altså likevel kunne lese deler av det redaksjonelle stoffet på nettet, for det er som kjent ikke forbudt å skrive om vin, brennevin, øl og mat, hevder selskapet Apéritif AS på sine hjemmesider.

Balansegangen her synes hårfin. Spørsmålet synes å bli om det kan regnes som alkoholreklame å annonsere med drinkoppskrifter for å trekke folk utenfor bransjen inn i tidsskriftet.

At aksjemarkedet nå om dagen kan ha behov for en real oppstiver er en annen skål.

digitoday.no prøver å kontakte Rusmiddeldirektoratet, Oslo Børs Informasjon AS og Aperitif for å få kommentarer til saken.

Til toppen