JUSS OG SAMFUNN

Er du tørst - gå på Børs

Oslo Børs åpnet nylig for reklame på sine nettsider. Dette markedet vil gjerne alkoholtidskriftet Aperitif profilere seg mot og tilbyr de besøkende drinkoppskrifter.

Ole-Andreas Krohn
21. nov. 2000 - 11:56

Det er bransjebladet Aperitif som nå profilerer seg via bannerannonser på Oslo Børs sine internettsider.

Papirutgaven av tidsskriftet utgis i samarbeid med Den Norske Vinkelnerforening og er i utgangspunktet et fagblad kun tilgjengelig for ansatte i bedrifter med skjenkebevilling. Årsaken er at bladet inneholder annonser for alkoholholdige drikker.

Hvorvidt børsen er det beste stedet å profilere seg mot vinkelnere og bartendere er noe usikkert.

Arbeider du ikke i restaurantbransjen skal du nå altså likevel kunne lese deler av det redaksjonelle stoffet på nettet, for det er som kjent ikke forbudt å skrive om vin, brennevin, øl og mat, hevder selskapet Apéritif AS på sine hjemmesider.

Balansegangen her synes hårfin. Spørsmålet synes å bli om det kan regnes som alkoholreklame å annonsere med drinkoppskrifter for å trekke folk utenfor bransjen inn i tidsskriftet.

At aksjemarkedet nå om dagen kan ha behov for en real oppstiver er en annen skål.

digitoday.no prøver å kontakte Rusmiddeldirektoratet, Oslo Børs Informasjon AS og Aperitif for å få kommentarer til saken.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.