Er Tom Ottmar i Startsiden et geni, eller er alle vi andre helt på trynet?

Startsiden, drevet i gang av Tom Ottmar som en fritidsbeskjeftigelse over noen år, er flere ganger så store trafikkmessig som digi.no, som utgis av et 15 mann stort selskap, og ikke så langt fra Nettavisen, som i markedet verdsettes til 165 millioner kroner. Er mannen Ottmar et geni, eller er alle vi andre helt på trynet?

digi.no er en av flere aktører som over tid de siste årene har bygget opp et ikke ubetydelig - og slett ikke gratis - apparat for å produsere innhold til Internett. Her i huset er vi i dag 15-16 personer, alle funksjoner inkludert. Nettavisen er mer enn dobbelt så mange som oss. Mange kroner har rent ut for å komme dit vi er i dag, og endelig begynner det å komme penger i retur fra markedet i disse dager.



Tom W. Ottmar derimot, har helt til han ble kjøpt av Telenor Nextel i vår drevet Startsiden som en ettermiddagsbeskjeftigelse, et hobbyprosjekt, noe som ble håndtert etter at middagen var spist og ungene lagt.
Tom W. Ottmar


Investeringene har vært lave, og resultatet en trafikk som altså er langt over hva digi.no kan vise til. På telefonen forteller han at han regner med 9,5 millioner sidevisninger i august. Det er et akseptabelt nivå for en norsk nettjeneste, for å si det forsiktig.

I mars skjøt Telenor Nextel inn fem millioner kroner, og fikk 35 prosent av selskapet som takk for innskuddet, kapitalen gikk i sin helhet inn i driften. Ottmar har nå brukt pengene til å hyre inn to journalister som skal bistå med å videreutvikle produktet. Hobbyen hans er gjennom transaksjonen blitt verdsatt til nesten 15 millioner kroner.

Mange har foredratt i det vide og brede om hvordan Internett snur opp ned på vedtatte sannheter. I dette tilfelle er den vedtatte sannheten at innsatsen fra 15 mann ikke under noen omstendighet kan bli utkonkurrert av et hobbyprosjekt hvor én mann står bak.

Der tok vi grundig feil. Og det er interessant, som fenomen betraktet.

- Vi er jo en mye bredere tjeneste som dekker samtlige brukergrupper, ikke bare en spesialnisje slik digi.no gjør, påpeker Tom W. Ottmar.

Nå skal det anføres at hadde det ikke vært for at sånne som oss hadde lagt ned ressurser i å lage innhold, så ville ikke Startsiden hatt noe grunnlag for sin eksistens heller. Hele forretningskonseptet er nemlig basert på å peke til innhold andre steder på Internett. På den måten skummes fløten av innsats som andre gjør, mens de andre ikke helt vet om de skal være fornærmet eller takknemlig for denne skummingen. Det er en avveining mellom det faktum at det genereres trafikk til steder portalen peker til, og at portalen får trafikk fordi noen lager innhold som ligger andre steder på nett.

Startsidens fremste konkurrent er Scandinavia Online. Også denne 40-60 mann store bedriften merker pusten i nakken. Ved årsskiftet går avtalen som regulerer Telenor Nextels mulighet til å konkurrere med SOL ut. Da kommer Nextel etter all sannsynlighet til å lansere sin egen portal. Dersom Nextel da velger å skyve Startsiden fremfor seg som sin portal, vil det fort bli sterke krefter som utfordrer SOLs monopolistiske stilling i det norske portalmarkedet. Ikke rart om SOL-folket er litt nervøse.

Men som allerede påpekt ovenfor: Vedtatte sannheter mister gjerne sin verdi på nett. Ingen vet hva som faktisk vil skje dersom Startsiden bygget opp som et hobbyprosjekt får backing av sterke markedsføringskrefter fra Telenor-systemet. Kanskje effekten blir motsatt av hva man hadde tenkt seg?

God helg.
Til toppen