KARRIERE

ErgoGroup ikke klar for India

IT-bransjen flytter stadig mer til lavkostland, men Norges tredje største IT-selskap, ErgoGroup, nøler.

2. mai 2005 - 09:46

I februar reiste en delegasjon fra IKT-Norge, Abelia, næringsminister Børge Brede og et titalls IT-bedrifter til India for å sjekke muligheter for å sette ut deler av IT-driften.

I India kan utviklingskostnader og håndtering av drift prises med opptil en femtedel av kostnadene i Norge. Prisen kan etterhvert bli en viktig og kanskje nødvendig konkurransefaktor for norske IT-selskaper.

EDB, gjorde i forrige uke kjent et utviklingsprosjekt innenfor bank/finans for en av EDBs kunder i India.

EDB anslår å spare mellom 25 til 40 prosent ved å få utført programmeringstjenester i India. Dersom prosjektet lykkes, vil EDB vurdere å selge denne type utviklingstjenester til sine kunder i større skala og være en indisk representant for indiske selskaper i Norge.

ErgoGroup sammen med blant annet EDB, HP Norge, Digimaker, Corporater og Oracle Norge var blant de norske IT-bedriftene som var med til India.

Til tross for India-turen, har Norges tredje største IT-selskap, ErgoGroup ifølge informasjonssjef Wibecke Brusdal ingen konkrete planer om å sette ut tjenester til India.

- Det er lang avstand til India, både i tid og sted, sier Brusdal til digi.no.

Hun forklarer at ettersom ErgoGroup baserer sin forretningsdrift på standard programvarer og skreddersøm av løsninger, er India foreløpig ikke egnet. ErgoGroup legger vekt på den lokale tilhørigheten og å kunne være på stedet når problemer oppstår.

Ettersom hovedfokuset er standardløsninger, er behovet for utviklingsprosjekter mindre framtredende.

- Men vi følger nøye med på hva som til enhver tid kan være mest kostnadseffektivt, framholder Brusdal.

Hun tillegger nettopp nærhet til kunden som årsak til at ErgoGroup ble valgt som TietoEnators samarbeidspartner på den nordiske outsourcingsavtale med If.

Avtalen har en verdi for ErgoGroup på rundt 200 millioner kroner.

Tidligere administrerende direktør i ErgoGroup, Per Andersen, uttalte i fjor vinter til digi.no at nærhet til kunden vil være et konkurransefortrinn framfor billig arbeidskraft.

Andersen betvilte gevinsten og nevner språkbarrierer, reisekostnader, misforståelser, konverteringer til nye plattformer og kulturkollisjoner, som vil koste mer enn det smaker.

- Utviklingsjobber i lavkostland vil kreve større investeringer i infrastruktur og kvalitetskontroll for å sikre at kundene i Norge ikke får redusert tjenestenivå, mente Andersen.

Også administrerende direktør Øystein Moan i Visma deler denne oppfatningen. I forrige uke uttalte han til digi.no at det krever for mye kommunikasjon hvis dette skal utvikles i India.

– Man kan ikke si til en indisk utvikler at han skal lage en momsrapporteringsmodul etter norsk standard. Det må gis mye mer spesifikke instrukser. Det kan være greiere å gjøre det selv, og en erfaren norsk utvikler som kjenner forholdene lokalt, øker sjansen for at prosjektet går i boks på første forsøk, sa han til digi.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.