ErgoGroup vokser raskt i fallende marked

Ergo Group-sjef Per Andersen utklasser sine andre store konkurrenter med en vekst på 18 prosent i et fallende marked, men han er ikke fornøyd.

ErgoGroup (tidligere Posten SDS) er et av de største IKT-selskapene i Norge. Det Posten-eide selskapets leverer programvare, drift og konsulenttjenester, både til offentlig og privat sektor.

2002-tallene til ErgoGroup viser de ekstreme forskjellene for hvordan det går med de store IT-selskapene i Norge. Konkurrenter som EDB Business Partner og Accenture måtte gjennom tre nedbemanninger i 2002, mens IBM og nå altså ErgoGroup vokser med god lønnsomhet.

ErgoGroup omsatte i 2001 for 2.454 millioner kroner, noe administererende direktør Per Andersen klarte å løfte 18 prosent til 2.910 millioner kroner i 2002. Dette er nesten ikke til å tro i et totalmarked som estimeres å ha falt mellom 10 og 15 prosent i fjor.

Selskapets plan om å bli mindre avhengig av Posten skrider langsomt fremover, omsetningen mot Posten økte i kroner (993 millioner kroner i 2001 til 1141 millioner kroner i 2002), men dette er likevel et fall fra 41 til 39 prosent av omsetningen.

Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) i 2001 var 285 millioner kroner. I 2002 endte det på imponerende 472 millioner kroner.

Men avskrivninger og omstillingskostnader gjør at resultat før skatt ender på 50 millioner kroner.

Dette er ikke verst. IBM klarte et overskudd på 70 millioner kroner i et år hvor selskapet svelger oppkjøpet av konsulentselskapet PWC.

- Tallene er hyggelige, men vi hadde lovet enda høyere vekst. Dessverre ble ingen av oppkjøpene vi arbeidet med til realiteter, sier Andersen til digi.no.

Han understreker at ikke hele veksten er organisk, rundt 200 millioner kommer til etter oppkjøpet av Runit.

Andresen har dog ingen grunn til å være beskjeden - ErgoGroup har ifølge hans tall klart en organisk vekst på 10 prosent i et sterkt fallende marked.

Til toppen