Ericsson AB økte gevinsten med 33 prosent

Noen ganger må det være hyggelig å være svenske. Som når Ericsson legger frem regnskapet sitt. Men kaken var allerede spist opp da selskapet presenterte regnskapet for 1996 i dag. Overskuddet før skatt, som økte med 33 prosent i forhold til 1995, var åpenbart kalkulert inn i aksjeprisene allerede. For Ericsson-aksjene gikk ned med mellom tre og fem kroner.

Kake eller ikke: Regnskapet må i og for seg være hyggelig lesing for aksjeeierne, selv om det altså ikke inneholdt noen store overraskelse. Det var helt på nivå med hva analytikerne forventet og ingen gikk i spinn på Stockholmsbørsen. Både A og B-aksjene hadde gått ned noen få kroner ved 14-tiden i dag.

Ericsson - som lystig nok og ikke unaturlig holder til i et område som heter Telefonplan - fikk en gevinst på 10.152 milloner svenske kroner i 1996. Gevinsten for 1995 var 7.615 millioner. Analytikerne hadde på forhånd regnet

med at selskapet skulle gå med en gevinst på noe i overkant av 10.000 millioner - og de fikk rett. Selskapet gjorde de beste pengene på mobiltelefoni og radiokomminikasjon. Mobiltelefoner og systemer for dette økte med nesten 50 prosent.

Mange rekorder

Det svenske tele-selskapet satte flere rekorder i fjor. Blant annet var det rekord på ordreinngang, faktuering og i gevinst. Faktureringen økte til formidable 124.266 millioner kroner.

Ericssons største marked er som kjent USA, fulgt av Kina og Hong Kong, Storbritannia og andre europeiske land. Den totale eksporten fra Sverige - inkludert salg til underleverandører viste også en sterkt økning opp til 73.000 millioner, en økning på 30 prosent.

- De siste fem årene har vært en sammenhengene opptur for Ericsson. Derfor er det med glede vi kan se på selskapet som et av verdens ledende, sier Ericsson-sjefen Lars Ramqvist.

Flere faktorer

Og Ramqvist har trolig mere godt å se frem til. For mens svenske selskaper og svensk økonomi sliter litt for tiden, så er Ericssons solide plass ute i verden neppe truet med det første. Selskapet ekspanderer og har nå nesten

94.000 ansatte på verdensbasis. Antallet medarbeidere økte med 9.436 i fjor.

Og bedre blir det, skal vi tro Ramqvist.

- Vår suksess skyldes i hovedsak to faktorer: For det første har vi en sterk markedsavdeling. Vi har kontorer i mer enn 130 land og har god kontakt med kundene. Dessuten satser vi stort på undersøkelser og utviklng. Mer enn 18.000 mennesker er involvert i utvikling for oss på verdensbasis, noe som gjør at produktene våre er attraktive både når det gjelder pris og kvalitet, sier Ramqvist.

Til toppen