Ericsson skuffer stort

Det svenske telekonsernet Ericsson skuffer med dårligere resultat og selskapet spår at resultatet for året sett under ett blir dårligere enn først ventet. Salget økte med åtte prosent og overskudd før skatt går ned 51 prosent i første kvartal.

Ericsson melder imidlertid om vekst innenfor mobilinfrastruktur, men dette vil neppe være nok for å holde på aksjekursen i selskapet. Ericsson taper nemlig markedsandeler innenfor det forbrukerorienterte mobilmarkedet, og opplever også dårligere salg i Latin-Amerika og Asia/Stillehavsområdet.

Ericsson solgte for 41,57 milliarder svenske kroner første kvartal, som er en vekst på åtte prosent fra samme periode i fjor. Fortjenesten før skatt gikk imidlertid ned med hele 51 prosent til 1,3 milliarder kroner. Inntekt per aksje gikk ned med 47 prosent.

De viktigste markedene for Ericsson er Kina og USA, etterfulgt av Storbritannia, Brasil og Italia. Salget økte overalt unntatt i Nord-Amerika og i Latin-Amerika, der salget gikk ned med henholdsvis fire og tolv prosent.

Det er i hovedsak innenfor forbrukermarkedet at Ericsson nå taper penger, og innen avdelingen Consumer Products ble resultatet forverret med 1,1 milliard kroner sammenliknet med første kvartal i fjor. I tillegg kommer restruktureringskostnader og økte kostnader i driften på henholdsvis 400 og 700 millioner

Hovedproblemet for Ericsson er at selskapet selger flere mobiltelefoner men tjener mindre for hver terminal. Salgsveksten er nemlig størst for de billigste modellene der marginene er dårligst.

Til toppen