Ericsson starter butikk for mobilmusikk

Mobilen er fremtidens musikkspiller, ikke iPod, mener Ericsson og lanserer nå en musikkbutikk.

Mobiloperatørene og plateindustrien ønsker å utnytte potensiale på å utnytte de over 600 millioner solgte telefoner per år som musikkspillere bedre.

Med etterhvert som stadig flere mobiler kan spille MP3 og flere abonnenter med tilgang til raskere nedlasting via 3G-nettet, tror teleselskapet Ericsson på et gjennombrudd for mobil musikk. Hovedkonkurrentene er klar - det er Apple og iPod

    Les også:

Derfor lanserer nå Ericsson en musikkbutikk. Butikken skal ikke selge direkte, men hjelpe mobilselskap som ønsker en ferdig løsning for salg til sine kunder, skriver Nyteknik.

Ericsson har nå tegnet avtaler med plateselskapene Warner Music og Sony BMG. Selskapet kan tjene penger på hver låt som kundene laster ned til sin mobiltelefon. Inntektene deles med operatøren og dem som eier rettigheten til musikken.

Musikkbutikken kalles M-use og inneholder rundt 100.000 låter som ligger på servere i Ericssons datahaller rundt om i verden. I Sverige har Ericsson levert til både Telia Sonera og Tele2, men ingen har ennå begynt å selge musikk.

Konkurrentene Motorola og Nokia tror på en annen forretningsmodell. I stedet for å bygge egne musikkbutikker har selskapene inngått allianser med IT-og musikkdistribusjonsselskaper, Microsoft og en av de største musikkbutikkleverandørene Loudeye.

Telenor lanserte salg av musikk til mobiler i fjor, men trolig er salget foreløpig minimalt.

Til toppen