En av årsakene til Ericssons tilbakegang er at selskapet ikke leverer terminaler innenfor CDMA-segmentet som er den mobilteknologien som vokser raskest i utbredelse i landet. Mens CDMA utgjorde bare tre prosent av markedet for digital mobiltelefoni i 1996, var andelen 33 prosent i 1997. Dataquest mener av CDMA vil være den ledende digitale teknologien innen mobilmarkedet i 2002 med 52 prosent.
I dag er TDMA og GSM de to ledende systemene i USA, og det er altså disse delene av markedet der Ericsson står spesielt sterkt.
Ifølge en pressemelding fra Dataquest, som har sammenholdt salgstallene for de ulike terminalene i USA, har terminalsalget i landet eksplodert fra knappe 1,5 millioner i 1996 til 5,6 millioner i 1997, som betyr en økning på 283 prosent. En ytterligere dobling er ventet i år.
Digitale terminaler utgjør vel halvparten av alle mobilterminalene som selges i USA, en vekst i det totale mobilmarkedet fra 26 prosent i 1996 og 9 prosent i 95.
Ifølge Dataquest er Ericssons tetposisjon i fare fordi selskapet mangler et av de tre segmentene innenfor mobiltelefoni. Nokia leverer terminaler i alle segmentene, men måtte likevel se sin markedsandel ned fra 33 til 20 prosent.
I tillegg til Qualcomm har både Samsung og Sony oppnådd sterke markedsandeler i USA, vesentlig som følge av at de lever terminaler innenfor CDMA-segmentet.
TABELL: Markedsandel, håndholdte terminaler, USA 1997
Andel i 1996 | Andel i 1997 | |
Ericsson | 56 | 41 |
Nokia | 33 | 20 |
Qualcomm | 3 | 17 |
Samsung | 0 | 8 |
Sony | 0 | 7 |
Motorola | 8 | 6 |
Andre | 0 | 1 |
Total | 100 | 100 |
(Kilde: Dataquest aug. 1998)