Ericsson taper markedsandeler

Ericssons markedsandel av mobiltelefonmarkedet sank med over én prosent i 2. kvartal. Også Nokia tapte markedsandeler.

Analyseselskapet Dataquests markedsundersøkelse avslører at Ericsson har mistet over én prosent av deres globale markedsandel fra 1. kvartal. Markedsandelen sank fra 11,5 prosent til 10,3 prosent.

Årsaken til nedgangen er sannsynligvis Ericssons problemer med produksjonen i første halvår. Aksjemarkedet reagerer i dag med å sende kursen ned to prosent til siste notering på 182 svenske kroner (SEK).

Også finske Nokia tapte markedsandeler i perioden, dog ikke mer enn en nedgang fra 27,9 prosent til 27,5 prosent. Motorola tapte også med en nedgang fra 16 prosent til 15,6 prosent.

Blant de mindre produsentene har Panasonic, Alcatel, Siemens og Samsung omtrent like stor markedsandel på om lag 5,5 prosent.

Til toppen