Erkerivaler i samme banner

PCTVnet har i 14 dager kjørt en hjemmeside som putter produkter fra erkerivalene Aller og Hjemmet Mortensen i samme bannerannonse.

- Vi har slurvet litt, medgir marketing direktør Morten Rynning i teknologiselskapet PCTVnet. I 14 dager har logoen til HjemmeNett, som er eid av forlaget Hjemmet Mortensen, og logoen til Se og Hør, fra medierivalen Aller, ligget under samme bannerannonse.

- Det er kun en test fra vår side. Vi kjører flere gif-animasjoner utviklet av New Media Science på vår hjemmeside. Dette er ingen betalt reklamekampanje, sier Rynning.

PCTVnet har vært i samtaler både med Se og Hør-forlaget og HjemmeNett. I tilfellet med HjemmeNett har det allerede ført til et konkret prosjekt med utsendelse av en DM, mens Se og Hør-forlaget opplyser til digi.no at partene ikke er så veldig langt fra en avtale.

- Jeg ser at denne banneren kan misforstås, sier assisterende direktør Per Lømo i Se & Hør-forlaget etter at digi.no har gjort ham oppmerksom på forholdet.

- Men det er ikke noe dramatisk ved dette. PCTVnet har spilt med åpne kort overfor oss hele tiden, sier Lømo.

Et spesielt aspekt er at Norges største ukeblad ikke en gang er på nettet. Lømo sier imidlertid at de jobber med saken. En nært forestående avtale med PCTVnet innebærer at bladet bør komme seg på nett i en eller annen form.

- Det inngår i Aller-gruppens strategi, sier han. Nettopp denne strategien kommer til å bli en del av et styremøte som blir avholdt i mediegruppen denne uken.

Toralf Ekelund, sjefen for HjemmeNett, reagerer sterkere:

- Vi har bedt PCTVnet om å fjerne banneren. Vi har ikke lyst til å bli blandet sammen med Se og Hør. Det gir helt feil assosiasjoner, sier Ekelund i en kommentar

Morten Rynning hos PCTVnet opplyser at de allerede har bedt designerne om å endre på banneren slik at HjemmeNett-logoen blir liggende alene i de rullerende bannerne selskapet har lagt ut på sine hjemmesider.

Til toppen