Erklærer krig mot handelsportalen Kelkoo

Den nyetablerte handelsportalen DinPris tar opp kampen med kjempen Kelkoo med verktøyet Matrix.

Netthandel er i kraftig vekst. Ifølge Nsafe er det nå snart to millioner nordmenn som handler på nettbutikker.

Dette merker ikke minst den europeiske handelsportalen Kelkoo som tredoblet salget i 2003 og endte på 365 millioner kroner. I Kelkoo Norge viste statistikken 931.000 unike brukere i mars.

Dette gir grobunn for at det igjen popper opp handelsportaler slik det var under dot.com-bølgen. Blant disse er DinPris som i mars lanserte et nytt nettsted som de hevder er et bedre verktøy for forbrukeren på sammenligninger av priser, produktegenskaper, leveringsbetingelser og funksjonalitet.

– Vi tar sikte på å utkonkurrere Kelkoo innen ett år, sier daglig leder Kent Thoresen i DinPris.

    Les også:

DinPris blir som en mygg å regne i forhold til Kelkoo. Likevel er daglig leder Kent Thoresen klokkesikker i sin seier.

– Mens Kelkoo baserer seg på et klikksystem der leverandørene belastes for hvert klikk og ikke er garantert salg, opererer vi med salg per ordre og «no cure, no pay», sier Thoresen.

Han trekker også fram det egenutviklede verktøyet «Matrix» som en suksessfaktor.

– Det unike er filtreringen som kan binde opp et ubegrenset antall verdier hos både andre, tredje og fjerdepartleverandører til ett og samme produkt, forklarer Thoresen.

Forbrukeren kan dermed sjekke både pris, funksjonalitet og egenskaper på produktet. En mobiltelefon kan bestå av forskjellige farger og spesialavtaler som tellerskritt og med og uten abonnement. Dersom dette ikke kommer tilstrekkelig fram, vil det så og si være umulig for en stakkars bruker å orientere seg i produktjungelen.

Ettersom Matrix gjør det mulig å koble verdier fra alle parter til samme produkt, får forbrukeren et sant bilde av produktsammenligninger, uavhengig av spesialavtaler, mener Thoresen.

– Vi har faktisk registrert over 150 prosent forskjell på nøyaktig samme produkt når man skreller bort ekstrautstyr, sier Kent Thoresen og viser digi.no et eksempel på en type projektor som spriker i pris fra 9.500 kroner til 18.000 kroner på det dyreste.

Nå ønsker DinPris å leie ut tjenesten til merkevareleverandører. Bilprodusenter kan for eksempel igjen gi priser til forbrukeren som kan sjekke priser for ekstrautstyr med og uten skinnseter, bilstereo, aluminiumsfelger, dekk og soltak.

Thoresen ser for seg en utleiepris på mellom 4000 og 5000 kroner i måneder som kobles opp mot eksisterende systemer hos underleverandører.

På sikt skal tjenesten rettes mot forhandlere av gull og klokker, reiser, finans, dyr, helse og livsstil og hobby.

DinPris omsetter for en millioner i uken gjennom 200 forhandlere og får cirka 10 nye butikker i døgnet.

– Det finnes mellom 1000 og 1500 nettbutikker i Norge. Vi ønsker å ha alle med, sier en optimistisk daglig leder som allerede nå hevder å gå i pluss.

Til toppen