Markedsføringen av sigarer strider klart mot det totale reklameforbudet for tobakksvarer i Norge, konkluderer Forbruker-rapporten og opplyser at saken nå ligger til behandling hos hos Statens tobakkskaderåd.
- Før jul kommer vi til å sende et brev til både Escape og en rekke andre nettsteder, hvor vi ber dem innrette seg etter loven, sier jurist Ole Jacob Angermo til Forbruker-rapporten nett.
Angermo tror flere nettbutikker har sett sitt snitt til å spekulere i hvordan reglene skal tolkes på nettet.
- Her er jussen meget klar. I butikkene er det utelukkende tillatt å stille opp varene i hyller. Nettbutikken har ikke lov til å gjøre noe mer, og de plikter å merke produktene med de samme helseadvarslene som tobakksvarer som selges i vanlig butikk. Dessuten må de finne en måte å hindre at mindreårige kan kjøpe tobakksvarer, forklarer han.
Ifølge Forbruker-rapporten var det Posten som først gjorde tobakkskaderådet oppmerksom på denne saken, fordi de ville få klargjort sin stilling.